Dulceata de cirese albe

De fapt asa fac si dulceata de cirese simpla, dar cu ciresele albe iese o culoare si gust mai fin - va recomand metoda daca vreti dulceata aromata, pt ca din pacate fierberea excesiva clasica transforma gustul si face ca toate dulceturile sa aiba un gust comun, de zahar fiert colorat.

Metoda am descoperit-o cand cateva zile la rand eram prea ocupata sa fierb dulceata si s-o conservez - o lasam sa fiarba putin sa nu fermenteze si iar o lasam pana a 2-a zi, si tot asa vreo 3 zile. La final cand am gustat-o am zis "Oau!" - sa vrei nu-ti iese asa buna :) - asa ca de vreo 2 ani numai asa fac dulceturile, de cirese, visine, capsuni, zmeura, etc. Urmati pasii, fiti atenti la detaliile din pasi si va asigur ca veti avea o dulceata deosebita, o placere - care merge si simpla cu ceai, cu clatite, pe paine, etc.

Apropo de cirese - daca vedeti in piata cirese roz sau albe, le cumparati repede :) daca vreti o dulceata mai deosebita. Dar la fel merge metoda si cu ciresele simple.

Ingrediente

Cirese fara samburi
1 kg
Zahar
1 kg
Lamaie
1 buc

Pasi de urmat

1

Ciresele se spala si se curata de samburi. Dupa asta le cantariti si la cantitatea de cirese cantarita pregatiti cantitate egala de zahar.

Nu recomand sa faceti mai mult de 2kg de dulceata o data, nu mai este acelasi gust.

2

Lamaia o taiati  in jumatate, prima o stoarceti bine de suc si turnati peste ciresele pregatite.

3

Cealalta jumatate de lamaie o taiati bucatele mici si subtiri, cu tot cu coaja si o adaugati peste cirese.

4

Intr-o cratita sau ceaun puneti 200ml de apa, cand incepe sa fiarba adaugati 1 kg de zahar (asta pentru 1 kg de cirese, daca aveti mai putine sau mai multe cirese schimbati proportiile respectiv)

5

Veti observa la inceput ca zaharul se topeste mai greu dar pe parcurs ce incepe sa fiarba  va deveni un sirop destul de legat. Il lasati sa fiarba 10 minute la foc mediu spre mic.

6

Peste 10 minute adaugati in sirop ciresele pregatite, amestecati si asteptati sa inceapa sa fiarba.

7

Le lasati sa fiarba 5 minute, apoi stingeti focul si urmeaza  acum pasii cei mai importanti:

- obligatoriu lasati oala cu dulceata descoperita, sau acoperita doar cu o sita sau tifon - care o va lasa  sa "respire"

- o lasati sa stea in oala aproximativ 24 de ore pana la urmatoarea fierbere

8

Peste 24 de ore de stat, fierbeti din nou dulceata timp de 10 minute, stingeti focul si mai lasati 24 de ore in aceleasi conditii.

9

Cam asa arata dulceata inainte de a 3-a fierbere, deci:

-  la a 3-a runda, fierbeti dulceata inca 10 minute si o puneti asa fierbinte in borcane uscate si curate

Recapitulez - dulceata se fierbe in 3 runde a cate 24 de ore pauza intre ele, adica 2 zile.

10

Desi pare mai complicat, sa stiti ca nu este - eu chiar ii spun metoda "comoda" de a face dulceata - ai fiert putin si ai lasat-o..:)

Dar va garantez ca veti avea o dulceata deosebita - aromata, legata, frumoasa si delicioasa - nici un chimicat nu va face asa o consistenta si culoare.

La dulceata de cirese simple, v-as recomanda sa folositi numai sucul de lamaie - restul lamaii bucatele puneti numai daca va place gustul in dulceata.

Pofta Buna!

Cantitate: 1 kg (3-4 borcane de 320g)
Timp de preparare: 60 min
Dificultate: mediu
Timp total de pregatire: 60 min

S-ar putea sa-ti mai placa

Comentarii

roxycorina19
roxycorina19 (21 June 2011, 16:00)

Ce bine arata, pacat  ca sunt in strainatate (Portugalia) si  nu cred adik sunt sigura ca nu gasesc  cirese albe dar oricum arata superr si  cred ca este la fel  de gustoasa.Felicitari  si  multumesc pentru  reteta .O zi buna

Emma (22 June 2011, 08:27)

Foarte frumoasa. Pacat ca nu am voie zahar. Fac numai gem de prune fara zahar. S-o putea si cu alte fructe?

marinaily (22 June 2011, 10:59)

Dar ai vre-un secret Lena si pentru cea de zmeura?? Cum se face oare care e proportia de zahar, am auzit ca daca nu o fierbi, e mai folositoare pentru raceli , dar nu stiu cum se face...

daya (22 June 2011, 13:37)

O reteta foarte interesanta multumesc

sandy
sandy (24 June 2011, 23:20)

Buna tuturor!Chiar acum incerc si eu reteta de dulceta de cirese ,dar cele rosii si as vrea sa stiu daca in acest timp de 24 de ore oala poate ramane afara sau treb bagata la rece,cum afara e asa de cald...Felicitari pt tot ceea ce faci LENA ,dintre toate retele de pe net ale tale mi se par cele mai  bune si f bine explicate.Bravo!!

lena
lena (24 June 2011, 23:29)

Marinaily, la zmeura sunt 3 metode, prima cu congelarea o gasesti pe site, a 2-a este sa dai prin masina de tocat sau blender 1 unitate zmeura la 2 unitati zahar (1kg  zmeura la 2 kg zahar) si o pui in borcane la frigider(obligatoriu). Si o metoda este sa faci dulceata dar s-o fierbi maixim 10 min - faci sirop - 1 kg de zahar la 200 ml apa, cand fierbe adaugi zmeura(1 kg) si fierbi 10 min, infiletezi in borcane uscate.

Sandy oala nu o pui la frigider, are mult zahar(cel mai sigur conservant) si in 24 de ore nu fermenteaza sigur - la mine in bucaarie chiar dadea soarele in ea si a fost bine. Te pup si multumesc mult pt apreciere.

 

lena
lena (24 June 2011, 23:32)

Emma, nu am facut niciodata fara zahar, chiar nu stiu.

sandy
sandy (25 June 2011, 10:52)

Multumesc pt raspunsul promt,sa iti spun sincer e prima oara cand fac o dulceata ,si asta pt ca sunt gravida si chiar am pofta de cea de cirese.Mereu o vedeam pe mama mea facand si o ajutam dar nu am bagat la cap ,ca stiam ca e "ea,"dar acum pt fetita pe care o astept trebuie sa invat de toate.O zi cat mai frumoasa

TatianaD
TatianaD (02 February 2012, 16:13)

Este prima mea dulceata de cirese albe, si a iesit exceptionala! Am folosit-o si ca atare, pe masa, dar si in prajituri! Ciresele sunt tari, frumoase si apetisante! Merita sa o incercati, e o dulceata care va va placea sigur!!! In poza a iesit si borcanul (pe care scrie lalena.ro) si degetelul bebitului meu, care abia astepta inca o ciresica :-) Multumim Lena!

lena
lena (02 February 2012, 16:59)

Tatiana, cel mai frumos comentariu vreodata primit si scris, si un degetel f.dulce

ira (10 June 2013, 23:29)

 Incerc si eu aceasta dulceata dar cu cirese normale. Intrebare la 2 kg de cirese pot folosi o cantitate mai mica de zahar? adica vreo 1,2 kg le voi putea pastra pe iarna la beci? sau doar in frigider sau deloc? Multumesc

lena
lena (11 June 2013, 12:30)

Da, poti pune atat  zahar, se va pastra sigur in beci - posibil doar sa fie mai lichida zeama si sa trebuiasca sa le fierbi mai mult.

ELLA
ELLA (11 June 2013, 14:47)

 Buna!

Pot folosi aceasta metoda si la dulceata de nuci? Multumesc!

lena
lena (11 June 2013, 14:49)

Bineinteles!

Niris (14 June 2013, 11:35)

 Tocmai am stins focul la prima runda de fierbere. Se face foarte usor. Multumesc pentru aceasta reteta superba si pentru faptul ca existati . Revin cu amanunte peste doua zile -  la finalizare.

Lia1
Lia1 (25 July 2013, 23:07)

pe ultima suta de metri am zarit cirese albe la pret f. bun de lichidare de stoc, le-am gustat si erau ok, fac pt prima oara in viata dulceata de cirese albe;

am intrat aici intr-o doara ca sa vad tu cand pui lamaia, unii o pun la sfarsit, mama o punea de la inceput ca sa lege siropul; metoda ta mi-a venit ca o manusa pt ca iata s-a facut ora 23.00 si fara sa stiu cum faci tu asa aveam de gand s-o fierb un pic si s-o las pe maine; dar acum merg pe mana ta si o fac in 3 reprize chit ca n-am stiut de siropul ala facut dinainte le-am pus la un loc fara apa dar vad ca au mult sirop;

ceea ce nu stiam este ca fructele se fierb atat de putin timp; eu credeam ca fermenteaza daca nu fierb mai mult; asa insa isi pastraza aroma mai mult aroma;

si da, am gustat si deja gustul este extraordinar, altfel decat la ciresele rosii, ma bucur ca am experimentat asta; la final vor fi si mai bune cred; multumesc

sorin1000 (31 May 2014, 00:47)

Ceao

O lamurire,daca se poate...

Siropul este "legat" avand in vedere ca nu se fierbe suficient timp?Spre exemplu,la reteta de Dulceata de Capsuni,se separa siropul de fruct si se fierbe pana se "leaga" apoi adaugandu-se iar capsunile.etc...

Multumesc.

lena
lena (31 May 2014, 08:17)

 Este legat, aici este alta metoda daca cititi atent toti pasii.

CameliaM (02 June 2014, 19:57)

 Am facut dulceata de capsune dupa reteta ta "franceza", acum borcanele sunt in cuptor. Cred ca a iesit buna. Sper ca nu te superi daca fac o observatie mica. Gramatical, corect e sa spui/scrii, "conserv" nu "conservez". 

 

 
ira (07 June 2014, 00:01)

 Am facut anul trecut (2013) acesta dulceata si cu cirese albe si cu cirese rosii. A iesit extraordinar, mai ales cu cirese albe. Eu am pus zahar mai putin si a fost ok nu s-a stricat. Acu am pus 1,5 kg de cirese rosii la fiert si asta-i dulceata perfecta pentru noi, fructul este intreg nu e zaharisita, inteleg ce fruct e in borcan. Multumesc Lena pentru reteta. 

mariane (17 June 2014, 10:16)

Metoda de a fierbe consevele in 3 zile consecutive se numeste tindalizare si se foloseste la conservarea industriala. Asa se sterilizau compoturile (care nu erau prea dulci si nu aveau nici conservant)si alte conserve. Bacteriile se fac spori la fierbere (unele) si rezista la temperaturi mari iar apoi se deschid si sunt distruse. Procedeul e foarte bun si la zacusca si la orice conserva. Dezavantajul e ca te intinzi pe 3 zile.

Mina (20 June 2014, 01:51)

mariane te rog spune-mi, aceasta metoda de fierbere in 3 zile este buna si pt conserve ca fasole, mazare, pastai etc?

Leni draga esti o avere la casa omului. Multumesc pt retete. Tot ce am pregatit a fost dupa retele tale. Primez dupa conservarea legumelor si fructelor in casa fara sare iodata si alti conservanti toxici.

mariane (20 June 2014, 09:50)

Da, aceasta metoda de sterilizare este buna pentru orice se pune pe iarna. Dupa fiecare fierbere sporii microorganismelor se deschid si se distrug o parte si se fac spori tot mai putine si tot asa. Daca borcanele sunt inchise, metoda este mai eficienta.

 

alina69 (27 June 2014, 19:59)

ACEASTA RETETA MERGE SI LA VISINE?

 

lena
lena (27 June 2014, 22:10)

Cred ca da, nu stiu sigur daca va fi la fel de legata - este ceva mai zemoasa decat ciresele.

Carmen72 (30 June 2014, 17:08)

 Astazi am incercat aceasta reteta. Este, deci, prima zi de fierbere. Au trecut cam 4 ore de cand am oprit focul si ciresele au continuat sa isi lase zeama. Mi se pare cam multa si prea apoasa ca sa ma astept ca in urmatoarele doua fierberi sa scada si sa se lege. Vi s-a mai intamplat asa? Ce sa fac?

lena
lena (30 June 2014, 18:01)

 Este normal la prima fierbere, urmati exact reteta si va fi bine.

Carmen72 (30 June 2014, 18:38)
 Multumesc pentru promptitudine! Sper.. Inca sunt sceptica, ma tem sa nu fi gresit ceva  !  Am 3/4 zeama si 1/4 cirese albe !!!
Mina (01 July 2014, 12:23)

Carmen si eu am avut probleme cu zeama. La finalul celor 3 zile, am scos ciresele cu o spumiera intr-un castron inainte de a le fierbe cele 10 minute, iar zeama am mai fiert-o tot dupa cum spune Lena in retetele ei cu dulceturi si am fiert cam 45 min doar zeama. Dupa care am continuat reteta...am pus ciresele, am fiert 10 min si am pus fierbinte in borcanele. Tin sa mentionez ca eu am facut doar 1kg de cirese (initial am cumparat 1,2kg albe albe, nu roze) si am pus 1kg zahar si doar 150ml apa. Cu toate acestea, de fiecare data am avut multa zeama. La capsuni de exemplu am fiert mai mult de 1 ora zeama si tot am ramas de la cele 5kg de capsuni cu 4 kg doar zeama, pe care o voi transforma in sucuri cu sifon si lamaie in aceasta iarna, daca apuca :) Si am respectat reteta. Dupa parerea mea, cred ca zaharul are o problema, cat si fructele. Am cumparat mereu fructe dupa perioade ploioase...ma gandesc ca poate fi si aceasta o problema. In SCHIMB...gustul a fost irezistibil chiar daca zeama nu a fost destul de legata. Pana si cel mai dezinteresat membru din familie in ale dulciurilor, a fost impresionat de gustul cat mai aproape de natural al fructului in dulceata,.., si nu cum ies de obicei in retele vechi acea pasta fiarta-lesinata si un lesinator de dulce gust. Pentru mine a meritat. Data viitoare o sa mai ajustez din zahar si din apa.

anhelik
anhelik (19 July 2014, 19:37)
  1. Ziua buna, si eu am facut dulceata cu aceasta reteta, prima oara anul trecut, cu cirese albe. Exceptionala! Anul acesta am facut-o doar cu cirese rosii, la fel de buna. Acum am intrat sa vad daca e compatibila si pentru prune. Numai bine! Angelica  
lena
lena (20 July 2014, 08:56)

Angelika, ma bucur ca va place!

Referitor la varianta cu prune, eu o fac cam la fel, dar totusi marea diferenta(am in vedere gemul de prune) este ca fierb mult mai mult turele - cam 2 ore fiecare. Deci fierb 2 ore, las peste noapte, a 2-a si a 3-a zi la fel. Prunele ca sa-si lase aroma si sa aiba textura buna trebuie fierte mai mult decat alte fructe.

Chiar acum am gemul de prune in proces de preparare :)

anhelik
anhelik (20 July 2014, 15:01)

 Ziua buna,

Anul trecut am intrat pe net sa caut o reteta pentru dulceata de cirese albe si am fost atat de curioasa cand am citit aceasta reteta, ca nu am stat pe ganduri nici un minut. Dulceata de cirese albe are o savoare de nedescris. Anul acesta nu le-am gasit, unde locuiesc eu, peste mari si tari sunt o raritate. Eu am terminat acum de pus in borcane gemul de prune. Eram in mare dilema in privinta retetei, cea fara zahar m-a inspirat mult, dar m-am speriat de timpul lung de stat in jurul ei, caci aici e de invartit cu lingura mereu, ca de nu se prinde de oala, Pana la urma, ca  sa am constiinta usoara, am facut o combinatie de retete, la doua kg. de prune bine copate am pus 200 g zahar si 200 ml apa. Am facut siropul ca in cealalta reteta si apoi am adaugat prunele. Le-am fiert aseara 3 ore, dar imi parea deja bine legata, ca sa fiu sigura, astazi am mai fiert-o inca o ora si am pus-o in borcane. Are o culoare fantastica, spre violet si-i intr-adevar gustoasa. 

O duminica placuta!