Maia pentru paine-Starter(1)

Maia pentru paine-Starter(1)

Am avut o perioada in care eram destul de pasiva la capitolul painii facute cu maia, mi se parea complicat si credeam ca nu-i mare diferenta intre maia si drojdie. Pana m-am documentat si am inteles de efectul nociv al drojdiei consumate in exces - sa nu ma intelegeti gresit, nu am renuntat la drojdie complet dar mancand in fiecare zi paine cu drojdie chimica impactul este foarte puternic asupra tractului digestiv.

Deci, am lasat comoditatea la o parte si am inceput sa citesc, nu este nimic complicat pana la urma - doar trebuie sa aveti rabdare, faina de secara integrala(se gaseste la plafar si magazine online) si 2-3 minute pe zi timp de 4 zile ca sa faceti prima maia. Dupa asta totul este simplu si banal, o sa vedeti in continuare retetele de paine pe care le prefer - bine, asta in conditiile in care va trebuie painica simpla de casa pentru familie.

Deci, maiaua se face cu faina integrala de secara, pentru ca nu se strica mult timp si dezvolta cel mai bine drojdia naturala. Dar din aceasta maia de secara, daca trebuie la vreo reteta, se poate dezvolta si maia de grau, urmeaza pe viitor sa discutam.

Obseravti pasii, la ultimul se lasa 100g de maia care se pastreaza la frigider si o folositi de fiecare data cand vreti sa faceti o noua paine(acesti pasi cu prima maia se fac doar o data, pe urma doar o reinnoiti).

Ingrediente

Faina integrala de secara
200 g
Apa calduta
240 ml

Pasi de urmat

Pas 1

Prima zi:

- Intr-un bol(cam de 2litri) amestecati 50g de faina de secara cu 60 ml apa.

Maia pentru paine-Starter(1) - Pas 1
Pas 2

Va iese un aluat, cam ca o smantana la grosime. Daca este prea uscat sau prea lichid mai adaugati cate putina apa sau faina ca sa ajungeti la consistenta necesara.

Maia pentru paine-Starter(1) - Pas 2
Pas 3

Acoperiti bolul cu un capac, important este sa nu-l acoperiti ermetic - lasati putin intredeschis capacul.

Daca puneti folie de plastic deasupra, sa lasati o mica crapatura sa "respire" maiaua.

Lasati asa bolul pentru 24 ore sa fermenteze la temperatura camerei.

Maia pentru paine-Starter(1) - Pas 3
Pas 4

A 2-a zi:

- Adaugati 50g faina si 60 ml apa la maiaua de ieri, amestecati bine, acoperiti si lasati inca 24 de ore sa fermenteze.

 

Maia pentru paine-Starter(1) - Pas 4
Pas 5

A 3-a zi:

- Iarasi adaugati 50g faina+60ml apa -amestecati, acoperiti si lasati 24 ore.

Observati ca pe parcurs, in fiecare zi, maiaua va face bule de aer, incepe sa lucreze.

 

Maia pentru paine-Starter(1) - Pas 5
Pas 6

A 4-a zi:

- Si ultima adaugare de faina - 50g + 60 ml apa - amestecati, acoperiti si lasati 24 ore.

 

Maia pentru paine-Starter(1) - Pas 6
Pas 7

A 5-a zi:

- Puneti cam 50-100g de maia intr-un borcan sau casoleta si pastrati la frigider - asta va fi "drojdia naturala" pe care o veti folosi si reinnoi de fiecare data cand faceti paine - eu ii voi spune "Starter".

Restul de maia se va folosi pentru a face prima painica cu maia - urmeaza si retetele in continuare aici - Reinnoire maia si Prima paine cu maia de obicei, prima data, se adauga putina drojdie ca s-o ajute sa creasca. Inca nu este foarte puternica, dar in continuare prinde puteri si nu va mai fi nevoie.

Deci, nu este nimic complicat, doar rabdare si dorinta :)

Pofta Buna!

Maia pentru paine-Starter(1) - Pas 7

Gasiti acum retetele voastre preferate si in cartea noastra Top 50 retete Pas cu Pas, prima carte din Romania cu retete prezentate detaliat cu POZE pe PASI, un adevarat ghid vizual simplu de urmarit in timpul procesului de gatire.

Cartea se gaseste in libariile partenere ale editurii Curtea Veche, sau online aici.

Click aici!

Cantitate: 500 g
Timp de preparare: 10 min
Dificultate: usor
Timp total de pregatire: 5 min
Data publicarii:
Nota: 5 (3 voturi)
Colectii: Aluaturi, Paine de Casa

Vrei sa primesti retetele noi pe email?

Comentarii

Top 10 comentarii din totalul de 74

IulianaDumitru920
Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) 06 Jun 2024, 11:34

Buna!

Ieri a fost a 4a zi in care am hranit maiaua. Insa vad ca pana azi nu a facut bule. Parca sta sa erupa in sa sunt doar 3 mici balonase. O mai hranesc si azi? Temperatura din camera e n jur de 25-26 grade. Multumesc frumos!

lena
Elena (lena) Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) 06 Jun 2024, 11:59

Continuati inca 2 zile si observati…

lena
Elena (lena) Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) 06 Jun 2024, 12:01

Apa e cu clor, de la robinet?

IulianaDumitru920
Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) Elena (lena) 06 Jun 2024, 12:49

Aoleu, da e de la robinet dar am o cana cu filtru.

In primele 2 zile a a vut foarte multe bule dupa care s-a lasat.

Sa fac alta si sa pun apa plata cumparata?

Mai postasem un comentariu, sa il ignorati va rog.

Multumesc din suflet!

lena
Elena (lena) Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) 06 Jun 2024, 12:58

Daca filtreaza cana si clorul este ok, altfel nu merge. Se poate lasa apa intr-un vas deschis peste noapte si apoi folosita. Puteti sa continuati cu asta inca 2 zile, dar lasati numai 20-30g din ea, si o hraniti ca in zilele trecute.

IulianaDumitru920
Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) 04 Jun 2024, 13:11

Buna! Sunt in a3a zi de hranit maiaua.

Are un miros de alcool, nu e mirosul de kefir…oare e ok? Nu e specificat dar in cele 4 zile trebuie tinuta la temperatura camerei, nu?

Multumesc!

lena
Elena (lena) Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) 04 Jun 2024, 13:19

Da, totul e bine, continuati, aveti grija sa fie faina Bio. La temperatura camerei, corect.👍

IulianaDumitru920
Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) Elena (lena) 04 Jun 2024, 15:05

Multumesc tare mult pemtru raspuns! Da, este faina bio.

De-abia astept sa fac painea!

IulianaDumitru920
Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) Iuliana Dumitru (IulianaDumitru920) 06 Jun 2024, 12:47

Revin cu o intrebare. Azi e a 5 a zi pentru maiaua mea si vad ca nu are bule ci parca sta sa erupa. Are doar 3 bule mici.

O bag la frigider? E ok sa o folosesc la paine sau reiau procesul?

Multumesc tare mult!

Tudose Gabriel
Tudose Gabriel 08 Oct 2021, 22:18

Buna seara, banuiesc ca se poate face maia si din alta faina integrala? Multumesc!

lena
Elena (lena) Tudose Gabriel 09 Oct 2021, 18:47

Se poate, dar cea din secara nu se strica si din ea se poate usor face orice alta maia.

AdiMar
AdiMar 31 Aug 2016, 15:53

Buan Lena,am o nelamurire: in prima zi când am facut maiaua, am pus mai milta apa pt ca a iesit foarte groasa. A doua zi făcuse bule si se subtiase compozitia, dupa care am pus iarăși 50 g faina + 60 g apa, dar in ziua următoare nu mai erau bule si parca se separase apa, lasandu-se in jos in timp ce dasupra s-a facut o pojghiță. Am pus iarasi faina si apa si in ziua

urmatiare iar s-a separat, de aceasta data apa la suprafata, si tot fără bule. Unde gresesc? Parca nici nu a mai crescut... Multumesc frumos

lena
Elena (lena) AdiMar 31 Aug 2016, 16:03

Cum e temperatura in bucatarie, mai cald, mai racoare? Faina de care ati pus?

AdiMar
AdiMar Elena (lena) 31 Aug 2016, 17:33

Cam 25 grade in bucătărie, iar faina am pus de secară

CojocaruRoxana252
Cojocaru Roxana (CojocaruRoxana252) 17 Jun 2016, 10:39

Buna ziua,am o intrebare: se poate folosi maia si la masina de paine?

lena
Elena (lena) Cojocaru Roxana (CojocaruRoxana252) 17 Jun 2016, 14:49

Teoretic se poate, eu nu am incercat dar ar trebui sa iasa ceva.

CojocaruRoxana252
Cojocaru Roxana (CojocaruRoxana252) Elena (lena) 17 Jun 2016, 18:42

Multumesc pt raspuns! O sa incerc si o sa va scriu daca functioneaza!

otilia.andriciuc
otilia.andriciuc 15 Feb 2016, 12:55

Am si eu o intrebare. Sunt deja la ziua a cincea si nu are bule. Are si un miros ciudat, acrisor. Insa, acum am observat ca faina mea de secara este de fapt intermediara. Asta sa fie motivul pentru care nu creste? Si, as mai putea sa o salvez cumva pe asta? sa o mai hranesc in continuare? Si, tot face un soi de pojghita deasupra. e normal?

lena
Elena (lena) otilia.andriciuc 15 Feb 2016, 13:27

Puteti s-o mai hraniti 1 zi, daca tot nu creste intens puteti s-o folositi la paine dar in combinatie cu drojdie.

Ce ramane puneti la frigider si in 1-2 zile mai incercati s-o hraniti, observati cum reactioneaza. DIn ce mi-ati scris este normal sa aiba miros acru, pojghita.

Se face maia si din faina alba chiar, dar se strica repede. Cea din secara este de lunga durata si nu se strica. Daca nu e buna ar trebui sa aiba miros mai urat, de mai stricat.

MagdaN
MagdaN 31 Jan 2016, 15:17

A doua zi...cu buuulee:)

Poza mea pentru reteta:
elenabordianu
elena bordianu (elenabordianu) 11 Dec 2015, 20:02

Lena, te salut cu mare drag! Am plamadit si eu ca asa zice mama mea, maia, insa am o nedumerire in ziua a 3-a, inainte de reinnoire, maia mea era crescuta nustiu cum, parca cam de 3 ori, dupa ce i-am pus faina si apa, s-a lasat, in ziau a 4-a, adica azi, nu a mai crescut la fel, sa fie ceva in neregula??? vreau sa-ti multumesc tare mult pentru retetele pe care la postezi, cele pe care le-am incercat au devenit favorite in familia mea!!!!!!!!!!!!

Nota mea pentru reteta:
lena
Elena (lena) elena bordianu (elenabordianu) 11 Dec 2015, 20:46

Da, se comporta diferit, nu-ti face griji :)

Ma bucur mult ca sunt utile retetele, sa aveti pofta mare!

BBJUL
BBJUL 05 Apr 2014, 13:19

buna, multumesc de reteta, am facut maia dupa reteta codrutei, dar nu stiu daca e buna, ca nu are asa multe bule dupa 7 zile deja.. Acum fac dupa reteta dv. si din prima cand am amestecat a iesit foarte tare, am adaugat chiar 20 ml apa si tot as spune ca nu e ca smantana... intrebarea este: o sa trebuiasca sa adaug in fiecare zi inca 20 ml sau incerc sa merg pe 50:60. Daca adaug de fiecare data mai multa apa se schimba proportiile la maia si deci in receta finala de paine o sa fie alte proportii la apa si faina, a 2 intrebare : le calculez proportional reiesind din cantitatile dv.? Si a treia intrebare: eu fac paine in fiecare zi de 1 kg, deci am nevoie de maia in fiecare zi, cat trebuie sa adaug in fiecare zi: maia-apa-faina? (eu nu am sa pun in frigider starterul). multumesc anticipat, sunt si eu fan site-ul dv. :)

Nota mea pentru reteta:
lena
Elena (lena) BBJUL 05 Apr 2014, 13:41

BBJUL, eu nu sunt asa tehnica la cantitatile de apa si faina - am observat ca la diferite tipuri si marci de faina putin difera proprotiile. Concluzia finala dupa care ma ghidez, este sa fie maiaua ca o smantana mai groasa. Acum le pun la ochi, nici nu cantaresc cand reinnoiesc starterul. Nu-i nimic daca puneti mai multa apa, nu va incurca la reteta finala. Cred ca si proportiile pt paine nu vor fi cu mult diferite.

Cantitatea de maia pt 1 kg de faina tot nu este batuta in cuie - daca este o maia cu vechime si puternica va trebuie mai putin. Si respectiv mai mult daca aveti maiaua mai noua si slaba. Va reglati pe parcurs cantitatile mai exacte.

Acum cel mai important este sa aveti o maia activa si vie, aluatul final sa fie moale(chiar putin lipicios, dar nu exagerati cu faina).

Imi pare rau ca nu va pot ajuta cu cantitati fixe, oricum sunt multe variabile aici si veti invata in timp sa le reglati pe toate.

Ana-MariaB
Ana-MariaB 27 Feb 2014, 11:59

Sunt asa fericita ca am gasit aceasta reteta. Multumesc mult de tot!! Ar fi util si pentru cei care sunt peste hotare si nu au auzit de maia sa puneti in paranteza si termenul englezesc (mai cunoscut pe internet) de surdough. Mai ales ca ii mai ziceti si starter. Eu am cautat de mult o reteta in romaneste ptr aceasta metoda si am dat de site-ul dumneavoastra din pura intamplare. Ma gandesc ca v-ar aduce mult mai multe vizite. In plus, e de notat ca se poate face cu orice faina sau amestec de faini, nu numai de secara ptr ca orice faina care reactioneaza la drojdia clasica reactioneaza si  organismele de drojdie din aer care fac posibil acest proces de fermentare.

Nota mea pentru reteta:
Arata toate comentariile