Borș acru de casă

Borș acru de casă

De mulți ani cumpăr borș acru din comerț, și tot tânjeam după borșul umplut în casă, așa cum îl făcea acasă bunica. Acum fiind la țară m-am hotărât să-l încerc, am studiat google-ul, mi-am amintit de ce mai făcea bunica și m-am apucat de treabă.

Avantajul la această rețetă de borș acru este că puteți s-o luați de la zero, fără huști (un fel de bază pentru borș acru). Într-o primă etapă se prepară huștile apoi se umple borșul efectiv.

Urmați pașii și sfaturile, vă garantez un borș acru perfect, eu am zis că nu mai cumpăr de acum încolo, la cât de simplu se face, și cât de sănătos este.

Ingrediente

Tărâțe de grâu
500 g
cam 3 farfurii adânci, pline cu tărâțe
Pâine
100 g
o felie de pâine albă sau de secară
Făină de mălai
3 linguri
   
Frunze de vișin
1 buc
1 creangă mică
Leuștean verde
2 legaturi
2 fire
Apă
5 l
apa să fie fierbinte, dar nu clocotită

Pași de urmat

Pas 1

Prima etapă este să preparăm Huștile, dacă aveți deja huști treceți peste acești pași.

Aici un vas cam de 2 litri, 1 farfurie de tărâțe (cam 250g) și o felie de pâine albă.

Borș acru de casă - Pas 1
Pas 2

Am pus tărâțele în vas, am adăugat pâinea fărâmițată.

Borș acru de casă - Pas 2
Pas 3

Și turnați apă rece peste compoziție - suficient ca să-o umezească și să fie mai groasă la consistență.

Borș acru de casă - Pas 3
Pas 4

Se nivelează bine, aveți grijă să mai fie loc în vasul cu huști, pentru că va fermenta și se umflă.

Borș acru de casă - Pas 4
Pas 5

I-am pus capac și am lăsat așa la temperatura camerei 2 zile, să fermenteze bine.

Borș acru de casă - Pas 5
Pas 6

Și în 2 zile sunt gata huștile, tărâțele au fermentat, putem să ne apucăm de umplut borșul.

Borș acru de casă - Pas 6
Pas 7

Etapa a 2-a - este efectiv prepararea borșului.

Deci trebuie să avem huștile și cam 2 farfurii de tărâțe - în general se pune 1 volum de huști la 2 volume de tărâțe. Mai trebuie mălai și frunze de vișin, eventual și leuștean.

Borș acru de casă - Pas 7
Pas 8

Borșul în general se prepară în vase de sticlă sau lut. Bunica întotdeauna îl făcea în cratițe emailate - așa cum am făcut și eu acum.

În cratiță am pus huștile, tărâțele și făina de mălai.

Borș acru de casă - Pas 8
Pas 9

Turnați 4-5 litri de apă fierbinte bine, amestecați, adăugați frunzele de vișin și leușteanul.

Borș acru de casă - Pas 9
Pas 10

Se acoperă cu capac și se lasă cam 1 zi, amestecând măcar de 1-2 ori.

Borș acru de casă - Pas 10
Pas 11

La mine s-a înăcrit cam în 15 ore, îl lăsați atât la cât vă place să fie de acru - gustând periodic din el.

Borș acru de casă - Pas 11
Pas 12

Am trecut borșul limpezit printr-o pânză de bumbac mai densă și l-am turnat în sticle/borcane, pe care le-am închis cu capace și am pus la frigider.

Așa se poate păstra 1-2 săptămâni minim, până începe să-și schimbe culoarea.

Borș acru de casă - Pas 12
Pas 13

Tărâțele care rămân după scurgerea borșului se numesc la fel Huști - o parte din ele puteți păstra la frigider în borcan, cam 2 luni - și le folosiți când umpleți următorul borș. De obicei se împrumută pe la gospodine, cele care deja un borș umplut dau huști la alții.

Un borcan de 700ml de huști va ajunge pentru a face cantitatea de borș de mai sus.

Borș acru de casă - Pas 13
Pas 14

Fiindcă prima tură de borș cu huștile făcute în casă, mi s-a părut la gust puțin sălcie am zis să mai umplu o dată borș.

Am pus 1 borcan de 700ml de huști, 2 borcane de tărâțe și am repetat procedura de mai sus. În plus am pus ca bunica o sfeclă roșie crudă tăiată rondele, pentru a face borșul roz la culoare.

Borș acru de casă - Pas 14
Pas 15

Dacă prima tură de borș a fost foarte bună, a 2-a mi-a ieșit perfectă, perfectă.

Borșul mi s-a părut mai estetic așa roz, și gustul minunat, acru și aromat.

Să știți că rozul acesta se decolorează în ciorbă, și nu afectează culoarea mâncării.

Borș acru de casă - Pas 15
Pas 16

Aici borșul simplu vs borșul roz - nici o diferență la gust, decât la culoare.

Borș acru de casă - Pas 16
Pas 17

Și un pont de la alte gospodine:

- dacă puneți borșul în sticle de plastic, apoi folosiți o cantitate de acolo și sticla rămâne nu chiar plină...

Borș acru de casă - Pas 17
Pas 18

 - apăsați mijlocul sticlei până iese aerul și borșul ajunge la gură

- înfiletați repede capacul și puneți sticla înapoi la frigider, așa borșul nu se va oxida repede și se păstrează mai mult timp.

Borș acru de casă - Pas 18
Pas 19

Aici am pus huștile în borcane la frigider pentru alt borș și eventuale cereri de huști de la vecine/cunoștințe sau cantitate de borș mai mare.

Borș acru de casă - Pas 19
Pas 20

Și așa aveți un borș de casă perfect, poate pare complicat că sunt mulți pași, dar nu este, doar am încercat să detaliez rețeta pentru rezultate sigure.

Borșul drege perfect orice ciorbă și chiar băut așa simplu are multe proprietăți benefice, fiind un remediu natural și o sursă a complexului de vitamine din grupa B.

Poftă Bună!

Borș acru de casă - Pas 20

Găsiți acum rețetele voastre preferate și în cartea noastră Top 50 rețete Pas cu Pas, prima carte din România cu rețete prezentate detaliat cu POZE pe PAȘI, un adevărat ghid vizual simplu de urmat în timpul procesului de gătire.

Cartea se găsește în librăriile partenere ale editurii Curtea Veche, sau online aici.

Click aici!

Cantitate: 3 l (6-7 porții)
Timp de preparare: 60 min
Dificultate: mediu
Timp total de pregătire: 30 min
Data publicării:
Notă: 5 (14 voturi)
Colecții: Utile

Vrei să primești rețetele noi pe email?

Comentarii

Elizabeth
Elizabeth 07 Aug 2012, 19:19

Buna Lena... reteta pt bors e binevenita pt mine,chiar la tanc...ca zic si eu ,zeama-zeama e numai cea cu bors acru''veritabil'',facut in casa..o sa incerc si eu sa gasesc tarite,ca din pacate sint peste hotare..as vrea numai sa stiu,e musai sa adaugi faina de malai? nustiu daca se gaseste pe aici...in orice caz,merci,abia astept sa ma apuc si eu de gospodarit!:)

lena
Elena (lena) Elizabeth 07 Aug 2012, 20:24

Elizabeth, sigur gasesti tarate pe la magazinele naturiste si la orice piata de legume/fructe. Faina de malai este cea pt mamaliga/polenta - ajuta la o incarire mai buna. Daca nu gasesti, incearca si fara ea.

irinel
Irinel (irinel) 08 Aug 2012, 10:02

Draga Lena, desi gatesc de mult timp orice fel de mancare mereu am cumparat borsul desi am vrut sa fac in casa dar nu am avut o reteta adevarata ( sau mi-a fost prea lene). Acum chiar am sa incerc si eu. Multumesc! 

Nota mea pentru rețetă:
Tania Meghega
Tania (Tania Meghega) 05 Oct 2012, 21:56

A fost prima data cand am facut borsul acru de casa. Am avut emotii cand am vazut ca hustile nu au fermintat asa de bine ca in poze, dar borsul a iesit foarte bun, adevarul ca nu s-a acrit ft tare dar are o aroma buna de visin. Am servit o canuta de bors cica e o sursa buna de probiotice. Ciorbita a iesit ft buna.

anyshoara
anyshoara 17 Jul 2013, 15:21

salut, vreau si eu sa incerc borsul, dar nu prea vad  visini in Praga unde stau, cu ce sa il inlocuiesc? merci

lena
Elena (lena) anyshoara 13 Oct 2015, 09:34

Sigur, si eu nu am leustean si visin la Bucuresti. Iese bine si fara ele :)

lena
Elena (lena) 17 Jul 2013, 16:57

Poti sa nu mai pui deloc, sau daca gasesti leustean.

Eliana
Eliana 10 Aug 2013, 00:20

Salut, am incercat si eu sa fac borsul dupa reteta ta. Am pus in 2 borcane aceeasi compozitie. Unul dintre borcane mi s-a acrit, celalat nu, a inceput sa bolboroseasca si a dat pe afara peste noapte. In plus, nu are un miros placut. Care crezi ca este motivul? Sa fi pus prea multe husti?Sau prea putin malai?Sau apa prea fierbinte?

lena
Elena (lena) 10 Aug 2013, 09:29

Apa prea fierbinte, am avut si eu asa o data.

Eliana
Eliana 11 Aug 2013, 03:22

Multumesc Lena! Așa am bănuit. Am mai pus o data si mi-a ieșit super. Ești geniala:)

Soniar
Soniar 05 Oct 2013, 20:15

Bors foarte acru. Mama spunea mereu sa amestec tarate cu faina de malai si APA RECE, mai intai, apoi cu huste ( detaliu care face diferenta, poate). Vezi pasul 8.

Apoi pasul 9 se continua cu apa foarte fierbinte.

Nota mea pentru rețetă:
mihaela2013
mihaela2013 07 Nov 2013, 13:37

Am incercat si eu reteta ta si nu mi sa acrit, ore de ce? Am aruncat toata compozitia pt ca mirosea urat si mai incerc odata. Mama zice ca: nu la toata lumea se acreste,dar nu stie sa-mi spuna de ce.......ha!ha!ha! Sper sa-mi iasa borsul de data asta ca sa pot demonstra ca ce spune mama este un mit......pup

mihaela2013
mihaela2013 07 Nov 2013, 13:37

lena
Elena (lena) 07 Nov 2013, 14:59

Toarna apa rece in compozitia de huste si tarate, si apa incalzit a foarte bine, aproape fiarta o torni. Acum fiind mai rece ai grija unde o tii, la frig nu se acreste.

mihaela2013
mihaela2013 07 Nov 2013, 15:13

Am tinut pe pervaz, deasupra caloriferului (nu am deschis deloc geamul, a stat la temperatura camerei)....(am respectat reteta,am folosit si vase adecvate) o sa-i schimb si locul, mai incerc poate de data asta o sa-mi iasa, te tin la curent si oricum nu ma las.....voi incerca pana cand o sa-mi iasa..:)) :)) ms ca mi-ai raspuns asa repede...pup

mihaela2013
mihaela2013 07 Nov 2013, 15:32

Este posibil sa nu fie ok taratele?......le-am cumparat din piata de la o batranica....Trebuie sa-mi iasa borsul, m-am saturat sa cer la toti cunoscuti sa-mi dea si mie bors,de la piata nu pot sa risc sa cumpar ca nu stiu ce baga in el...(am o fetita mica careia nu-i pot da sa manance orice si deoriunde)....pup

lena
Elena (lena) 07 Nov 2013, 15:35

Taratele nu sunt bune daca fac furnici si gazulite in ele, in rest nu cred ca-i diferenta.

Ai grija cu temperatura apei si neaparat sa amesteci hustile si taratele cu apa rece, inainte sa torni apa fierbinte. Matusa mea face bors f.acru si toarna apa chiar clocotita direct in amestecul de huste tarate apa rece.

mihaela2013
mihaela2013 07 Nov 2013, 15:35

Apropo am citit pe undeva ca daca apa contine mult clor nu permite bacteriei care ajuta la producerea borsului sa se dezvolte, motiv pt care nu se acreste.....data viitoare pune apa plata :))  

maya39
maya39 26 Feb 2014, 20:29

Mi-a iesit super borsul, dupa reteta ta!!! Esti o minune pentru mine!

semiramida
Tatiana Chihai-Turcan (semiramida) 11 Apr 2014, 12:10

Lena, peste vreo două ore se împlinesc doua zile de cine am pus hustile la fermentat, dar nu s-a format asa lichid ca in poza ta, însă miroase a acru, să o mai las o zi sau pot turna apa pentru bors?

lena
Elena (lena) 11 Apr 2014, 13:52

Nu-i nimic, la mine era vara si fermentau mai activ. Incearca sa dai drumul la o tura de bors. Chiar daca nu iese, a 2-a sigur va fi buna.

semiramida
Tatiana Chihai-Turcan (semiramida) 14 Apr 2014, 13:19

Mulțumesc, am reușit! A durat mai mult procesul ca este rece in casa si afară.

Kobayashi Alice
Kobayashi Alice 08 Aug 2014, 06:51

Draga Lena , astăzi l am strecurat si l am pus in sticle :)

Prntru prima oară am facut borș si vreau sa iti spun ca este cel mai delicios pe care l am băut vreodată si are o culoare superba .

Mii de multumiri

Mihaiescu Loredana
Mihaiescu Loredana 19 Sep 2014, 11:14

Am umplut ieri bors după reteta ta Draga Lena ! Pana dimineața a fost ok ! Am mestecat de doua ori ! Am umplut doua recipiente de 5 litri după reteta ! Am pus si sfecla roșie si leuștean și Visin numai ca face spuma multă ! Am Mestecat încă o data ! Am șanse sa se acreasca ce zici ?

Nota mea pentru rețetă:
lena
Elena (lena) 19 Sep 2014, 11:16

Daca face spuma, sigur se acreste. Se zice ca daca iti iese borsul acru ai soacra tare:)

geopetrec
geopetrec 03 Oct 2014, 11:33

Buna Lena,

Am facut si eu borsul...gustul e bun, dar e cam tulbure, oare se limpezeste?

Nota mea pentru rețetă:
lena
Elena (lena) 03 Oct 2014, 11:57

Da, se limpezeste bine cam intr-o zi.

retzetar de fericire
retzetar de fericire 04 Oct 2014, 01:32

As vrea sa stiu daca la pasul 5 este nevoie sa amestec din cand un cand sau nu ma ating de huste in cele 2 zile? Multumesc! M.

retzetar de fericire
retzetar de fericire 04 Oct 2014, 01:35

Inca ceva. Am leustean, dar nu am visin. Este visinul esential sau pot face un bors bun si fara el? Multumesc. M.

Nota mea pentru rețetă:
lena
Elena (lena) 04 Oct 2014, 09:58

Da, trebuie amestecat de vreo 2-3 ori in aceste 2 zile.

Visinul este pt aroma, merge si fara sau inlocuit cu leustean.

Claudio.S
Claudio Claudiu (Claudio.S) 17 Nov 2014, 18:19

Buna, am facut aceasta reteta si mi-a iesit un bors foarte bun.

Acum ca am terminat borsul as dori sa fac alt bors cu ajutorul hustelor la dispozitie.

Nu inteleg ce trebuie facut , practic tu adaugi un borcan de huste si doua de tarate , iar apoi repeti procedura de mai sus...adica?

Torni din nou, painea, faina, etc...si lasi sa creasca, dupa care adaugi apa o data ce a crescut??

Imi poti explica te rog? Multumesc mult.

Nota mea pentru rețetă:
lena
Elena (lena) 17 Nov 2014, 18:48

Deci daca ai hustele gata, faci procedura de la pasul 7 in jos. Chestia cu painea este pt a obtune primele huste, daca le-ai salvat pe cele de la borsul anterior le folosesti la urmatorul bors.

Claudio.S
Claudio Claudiu (Claudio.S) 23 Nov 2014, 14:46

ok, am facut asa si mi-a iesit foarte gustos, mersi pentru reteta si pentru ceea ce faci :)

angelatudorica
angelatudorica 23 Nov 2014, 19:52

Servus,

Am preparat borsul dupa reteta ta si mi-a iesit asa cum il facea bunica. Sunt foarte incantata. Un lucru nu inteleg, in schimb. Hustele care raman vreau sa le folosesc pentru o alta tura peste care mai adaug doua masuri de tarate. La un moment dat voi avea prea multe huste. Ce fac cu ele? Imi iau mereu portia de care am nevoie si peste care adaug tarate, sau le folosesc tot pe ele  integral tarate? Pot repeta procedeul de reumplere a borsului la nersfarsit, sau trebuie la un moment dar sa fac iar huste? Multumesc pentru raspuns

lena
Elena (lena) 23 Nov 2014, 19:55

Dupa ce iti iei hustele de pastrat, restul se arunca. Si da, procedeul se repeta fara limite, nu mai trebuie sa faci iarasi huste daca le-ai pastrat pe cele anterioare.

irene.rena
irene.rena 21 Jan 2015, 12:42

Buna, Lena! sunt departe de tara si vreau sa fac si eu bors ca la mama acasa, numai ca am incercat o alta reteta si nu mi-a iesit. Acum vreau sa incerc reteta ta. Doar ca am o intrebare: pot sa prepar borsul intr-un bidonas de plastic sau trebuie neaparat o cratita emailata, vas de sticla sau lut? Multumesc

lena
Elena (lena) 21 Jan 2015, 13:29

Da, cred ca ai putea sa faci si in plastic.

irene.rena
irene.rena 21 Jan 2015, 15:14

Multumesc

Raisa G
Raisa G 21 Feb 2015, 14:57

 acum incep si eu sa fac..sper sa iasa ceva

Jana
Jana 26 Mar 2015, 22:35

buna Lena. Am facut si eu bors acru, dar nu sunt pe deplin multumita de rezultat. A fermentat foarte greu (abia peste 3 zile am turnat borsul in sticle ) si pe cel cu sfecla rosie am fost nevoita sa-l arunc (am impartit cantitatea in 2 borcane a cate 3litri si in unul am adaugat sfecla), ca incepuse a mucegai. Data viitoare incerc sa-l tin intr-o incapere mai calduroasa (acum a stat la temperatura 20-21grade) si nu voi deschide geamul. In ce priveste apa, cat de fierbinte trebuie sa fie aceasta? O aduc pana la punctul de fierbere sau cum procedez?

Iti multumesc anticipat pentru rabdarea de a-mi citi mesajul, si raspunsul tau.

lena
Elena (lena) 27 Mar 2015, 21:25

Chestia cu borsul la temperatura de 20 de grade am avut si eu acum vreo luna in urma. Am stat vreo 3 zile cu el in bucatarie pana a fermentat. Cel mai bun bors acru iese vara, cand se acreste bine si repede. Asa, trebuie sa-l tineti undeva la cald sa fermenteze mai repede.

Apa cea multa care se toarna trebuie sa fie fierbinte, clocotita. Dar, inainte de asta puteti dizolva hustile si taratile cu putina apa rece, sa se inmoaie.

Jana
Jana 30 Mar 2015, 22:13

Am inteles. Voi incerca si aceasta metoda. Intre timp, am facut un bors pe care l-am acrit cu borsul din prima tura si vreau sa-ti spun, ca desi nu mi se parea atat de bun la gust, in mancare a iesit foarte bine. Multumesc inca o data.

roxana12
roxana12 27 Apr 2015, 23:22

Buna Lena,

am preparat hustile, am pus apoi tarate si malai si apa clocotita. Acum tot continutul s a umflat si fierbe si practic borsul nu s a decantat. Cam de 2 zile.. sa fi pus prea multa tarate?/In orice caz ce as putea sa fac, acum?Multumesc!

lena
Elena (lena) 28 Apr 2015, 16:52

Cred ca este prea cald in camera, incearca sa-l pui undeva intr-un loc mai racoros. Dar inainte verifica sa fie acru, daca nu este, atunci pur si simplu fermenteaza mai greu.

Bunica Ana
Bunica Ana 23 May 2015, 13:03

Cea mai buna reteta de bors!!!! Ma bucur ca am incercat aceasta reteta! Am avut huste primite si le-am stricat, nu s-a acrit borsul si mi-am zis - hai sa incerc si reteta asta! Am respectat intocmai reteta si am obtinut cel mai acru si mai bun bors posibil!!! exact cum il stiam din Romania!!!

Sincere felicitari! Celor care nu le-a reusit dupa aceasta reteta cu siguranta nu au respectat toti pasii.

Miha60
Miha60 18 Jun 2015, 15:46

Super aceasta reteta!

 Am urmat pasii  de mai sus, am facut hustele si totul a fost in regula.

 Am dat bors si la alti romani rataciti ca mine prin stainataturi.

Multumesc!

roxana12
roxana12 20 Sep 2015, 17:37

Buna Lena!

Deci hustile se obtin doar din tarate, paine si apa rece??? fara drojdie? cum fermenteaza??

Multumesc,

Roxana

lena
Elena (lena) 20 Sep 2015, 17:39

Sunt drojdii in paine, si plus se formeaxa si inmultesc.

Croitor Olga
Croitor Olga 07 Oct 2015, 19:30

buna Elena,am facut totul cum scrii tu,dar am folosit un ciaun ,,poate sa nu-mi iasa????

Croitor Olga
Croitor Olga 07 Oct 2015, 19:32

buna seara la prepararea borsului am folosit un ciaun,e posibil sa-mi iasa???(((

lena
Elena (lena) 08 Oct 2015, 10:10

Iese el, dar depinde si de care ceaun aveti. Astea mai moderne sunt din fonta si aluminiu, si nu as recomanda sa tineti alimentele in ele dupa gatit. Cele din fonta, batrane si originale sunt mai bune si sigure.

zari
zari 13 Oct 2015, 08:10

lena daca aici unde locuiesc eu , California, n-am nici leustean si nici visini, pot sa fac bors totusi dupa reteta ta? multumesc ptr raspuns

Buzuleac Eduard
Eduard Buzuleac (Buzuleac Eduard) 17 Nov 2015, 13:16

Multumesc foarte frumos pentru reteta! peste cateva zile cand o sa fie gata borsul o sa va las coment cu rezultatul.

Buzuleac Eduard
Eduard Buzuleac (Buzuleac Eduard) 17 Nov 2015, 13:17

Leustean si visin nu am pus nici eu pentru ca acum nu am de unde, dar cred ca o sa iese acru si gustos chiar si fara

nicole85
nicole85 28 Dec 2015, 10:47

Buna, Lena! As vrea sa incerc din nou reteta de bors, dupa reteta ta de data asta :) ca nu am avut succes cu celelalte. O intrebare am : cam care ar trebui sa fie totusi temperatura in incaperea in care trebuie sa stea oala cu bors? Noi suntem obisnuiti cu frigul si nu depaseste 21 de grade in casa. Daca acopar oala cu o patura, ceva... crezi ca e ok? Mai am o incapere..unde este mai cald ( in jur de 26 de grade) dar ma gandesc sa nu fie totusi prea cald. Scuze de postul lung dar chiar vreau sa incerc , petru a 4-a oara :D si sper sa iasa bine! S cu siguranta voi lasa comment de felul in care a iesit :) ! Multumesc frumos! 

lena
Elena (lena) nicole85 29 Dec 2015, 14:21

Se va face si la 21 de grade, dar mai greu, eventual invelita oala cu bors intr-o patura.

Mai bine la 26 de grade, sa fermenteze repede si bine :)

gabryelagl
gabryelagl 16 Jan 2016, 10:48

Lena,am ptit husye si tarate din tara si am umplut bors,dar a ramas ca o pasta groasa nici zare de bors ce trebuie sa fac,dati-miun sfat ,va multumesc,astept raspuns!!!!

lena
Elena (lena) 16 Jan 2016, 12:32

Ati pus putina apa, hustele cu tarate trebuie sa fie cam jumate sau 1treime din total.

adrian nic
adrian nic 17 Jan 2016, 17:15

Si la mine la fel. Am pus 500 g de tarate si cu apa fiarta (5 litri) parca s-a facut terci de mamaliga. Sa mai pun apa. Tarate am luat din magazin gata ambalate la 250 g., ca nu am de unde. Mai incerc.

SilvioStancu
SilvioStancu 20 Feb 2016, 04:38

Draga Lena multumesc mult pt aceasta reteta minunata, sunt in SUA de 20 de ani si m-am saturat de bors la plic, care nu vine aproape de cel adevarat. 

Pt toti Romanii din afara tarii care se uita dupa tarate de griu, in engleza se numesc: 

"WHEAT BRAN" si se gasesc in majoritatea supermarket-urilor in sectia de organic sau in bulk (vrac) unde le pui tu in punga de plastic, se mai gasesc la "feed store" pt ca sunt folosite si ca mincare pt cai si vaci, dar trebuie sa le treci prin o strecuratoare ca sa faci sigur ca nu au impuritati. 

Nota mea pentru rețetă:
vasile toader
vasile toader SilvioStancu 08 Jul 2020, 10:55

Bors la plic...otrava curata..!! cititi oameni buni ce efecte nocive au  ingredientele acestui "bors"asupra corpului nostru..

SilvioStancu
SilvioStancu 20 Feb 2016, 04:41

Si leusteanu se numeste LOVAGE, acum despre frunze de visin cred ca sunt sour cherry sau black cherry.

Marius 1
Marius 1 14 Mar 2016, 23:18

Buna Lena,locuiesc in California si am facut un bors perfect dupa reteta ta.Am luat-o de la 0 si a iesit super.I-ti multumesc frumos,nu am avut visin se pare ca nu traieste aici.

Nota mea pentru rețetă:
lena
Elena (lena) 15 Mar 2016, 19:40

Ma bucur foarte mult! Sa aveti pofta la o ciorba ca acasa

Rom-Aussie
Rom-Aussie 02 Apr 2016, 15:22

Buna, Lena, mii de mulțumiri pentru rețeta. A reușit perfect si aici in Australia urmând exact pașii. Am avut in grădina o crenguța leșinata de leuștean pe care am pus-o in prima tura. In a doua încercare am folosit leuștean uscat importat din România. Borșul cu leuștean uscat a ieșit mult mai gustos, dar greu de strecurat pentru leușteanul era foarte fărămițat in pachețel. Apreciez mult retetele si sfaturile tale. Continua sa postezi retete cu alimente sănătoase precum hrișca , linte, etc. 

Nota mea pentru rețetă:
Rom-Aussie
Rom-Aussie 02 Apr 2016, 15:30

Vișin nu am avut ca aici trebuie sa fac o excursie la o livada pentru așa ceva iar vișinele la noi au trecut deja. Anul viitor când voi merge la cules de visine o sa culeg si rămurele cu frunze pe care le voi usca. Ma gândesc sa incerc si alte arome precum cimbrul sau dafinul. Crezi ca ar fi o idee buna? Felicitari si mulțumiri pentru retete! 

lena
Elena (lena) Rom-Aussie 02 Apr 2016, 15:52

Da, se poate incerca, depinde de gusturi.

Ma bucur mult ca ati reusit, stiu cum este si de asta am lucrat reteta cu mult zel :)

Steffania17
Steffania17 09 May 2016, 18:42

Lena,e a 4 a oara cand fac bors dupa reteta ta.Acum iar am facut de la 0.Totul a decurs bine,dar dupa o zi de stat in sticle borsul fermenteaza f tare.Azi am vrut sa acresc o ciorba si mi-a zburat dopul sticlei,parca e sampanie.La gust e ok,doar ca e acidulat.Il pot folosi asa sau riscam o borfaiala la burtica :).Sunt tare necajita ca nu mai am tarate si voiam sa tina pana primesc din Romania altele. 

lena
Elena (lena) 09 May 2016, 20:34

Eu cred ca daca il fierbeti bine 5 minute nu veti avea problema cu burtica :)

Ca sa nu fermenteze trebuie tinut la rece, de preferat in frugider. Eu il torn in sticle mici de plastic de 500ml si tin la frigider. O sticluta folosesc cam pt o oala de 5l de ciorba.

Daca nu are miros urat il puteti folosi fara grija, numa sa-l fierbeti bine.

Steffania17
Steffania17 15 May 2016, 19:57

Ok,multumesc mult!Asa am facut l-am fiert pe tot si apoi l-am pus in sticle.Din pacate nu am atat de mult loc in frigider,l-am tinut la afara cam la 20 grade.Oricum e super la gust.Multumesc mult!

Nota mea pentru rețetă:
Steffania17
Steffania17 15 May 2016, 19:58

Oricum e ceva ciudat ca am pastrat un borcan cu huste in frigider si au fermentat si ele...

FlorinZegheru828
Florin Zegheru (FlorinZegheru828) 22 Jun 2016, 18:47

Florin   Am facut si eu acum o saptamana bors dupa reteta asta, pentru ca sa il beau ca atare. excelent. In seara, fac a doua tura cu sfecla. Ne mai auzim. Multumesc mult pentru reteta.

DylanMarkk615
Dylan Markk (DylanMarkk615) 30 Jun 2016, 16:21

O recomandare. Apa fiarta nu face altceva decat sa distruga o parte din bacteriile benefice pentru care e recunoscut borsul.

Va recomand sa folositi doar apa la temperatura camerei. Borsul va iesi mai acru iar cantitatea de bacterii benefice va fi semnificativ mai mare. De asemenea cel mai indicat e sa beti bors crud si sa nu-l supuneti la temperaturi mai mari de 40 grade.

 Spre deosebire de kefir, koumbucha, legume fermentate, bacteriile din bors sunt absorbite mult mai usor de organism. Este cel mai puternic pro-biotic natural.

SilvioStancu
SilvioStancu Dylan Markk (DylanMarkk615) 14 Sep 2016, 21:17

Foarte interesantā idea. Merci am sā încerc

georgiana655
sandra_94 df (georgiana655) 06 Aug 2016, 14:12

Am incercat aceasta reteta si chiar mi-a iesit borsul. Am urmat pas cu pas instructiunile. Multumesc!

VerbinaBaltei488
Verbina Baltei (VerbinaBaltei488) 23 Aug 2016, 12:01

Vai, a iesit delicios!!! Bautura mea preferata! Esti un amor!!! Multumim tare mult pentru reteta!!!

Poza mea pentru rețetă:
Nota mea pentru rețetă:
Claudio.S
Claudio Claudiu (Claudio.S) 09 Sep 2016, 09:23

Ciao, din cate inteleg la fermentat ai pus 250g de huse dupa care spui ca fupa ce a fermentat 2 zile mai pui 2 farfurii adica 500g de tarate peste alea 250g de tarate fermentate (huste) .

Asta inseamna un total de 750g de tarate adica 2 volume de tarate la 1 volum de huste...

Gresesc?

Cam asta inteleg.

Tu masori in farfurii dupa care adaugi si gramaju dar sincer nu prea inteleg....

Te explici mai bine, te rog?

Multumesc.

lena
Elena (lena) Claudio Claudiu (Claudio.S) 09 Sep 2016, 09:34

S-ar putea sa gresesc la gramaj, prefer sa masor in volume aici. Taratele sunt foarte aerate si gramajul nu poate fi fix, in plus faceam reteta la tzara, fara cantar si am zis din ochi.

Masurati in volume si va fi bine.

Claudio.S
Claudio Claudiu (Claudio.S) 09 Sep 2016, 09:43

si ii corect 2 volume de tarate la 1 de huste?

ButucElena922
Butuc Elena (ButucElena922) Claudio Claudiu (Claudio.S) 09 Sep 2016, 10:09

Da

Claudio.S
Claudio Claudiu (Claudio.S) 09 Sep 2016, 10:10

ok, multumesc .

CamiKmyutza334
Cami Kmyutza (CamiKmyutza334) 21 Oct 2016, 22:24

Ma bucur ca am gasit reteta dumneavoastră de bors. E foarte buna si detaliata si foarte similara cu cea a mamei mele. Am incercat si eu azi, pentru prima oara. Desi nu am frunze de visin, sper sa imi iasa cat de cat, pentru ca imi e tare dor de borsul de casa romanesc. Multumesc frumos!

Nota mea pentru rețetă:
Cristina765
Cristina765 17 Nov 2016, 17:06

Multumesc pentru reteta. Mi-a iesit foarte bine, am facut bors cam de patru ori si dupa cum ati spus iese tot mai bun.

  Intrebarea care o am este urmatoarea: am turnat borsul in doua borcane, unul e foarte limpede iar al doilea borcan este mai albicios. Si primul borcan cind se aseaza o sa aiba la baza un pic de albeata. Sa amestec cele doua borcane? e scopul sa fie borsul cit my limpede sau e ok sa fie mai albisor. Multumesc anticipat. 

lena
Elena (lena) Cristina765 17 Nov 2016, 17:25

Este bun si asa mai albicios, important sa fie acru :)

timotei
timotei 04 Mar 2017, 09:38

Finally dupa multe incercari de a face huste acuma am reusit , am facut bors acru ca mama . Am pus in 240ml sa fie o data la un bors , ce sa zic Lena despre tine si ce faci tu este ca esti o gospodina nemaipomenita. Te invit la o zeama cu taietei de casa, desigur tot de la tine de pe site.

Poza mea pentru rețetă:
Nota mea pentru rețetă:
lena
Elena (lena) timotei 04 Mar 2017, 10:11

Super! Cu prima ocazie vin si la zeama :)

c0candy480
c0candy . (c0candy480) 22 Jul 2017, 12:37

Pana la urma, ne trebuie 500 gr tarate sau 750 - pt ca in prima etapa scrieti ca o farfurie = 250 gr

lena
Elena (lena) c0candy . (c0candy480) 23 Jul 2017, 20:08

In total trebuie 3 farfurii, n-am calculat perfect corect gramajul, voi corecta neaparat.

PavlikElena597
Elena Pavlik (PavlikElena597) 24 Jan 2018, 22:14

Draga Lena,am incercat sa fac si eu hustile si au facut mucegai la suprafata,eu leam pregatit in vas de ceramica cu capac, si timp de doua zile cit au stat nu mam atins de ele, la prepararea hustilor folosim doar apa rece ori nam inteles eu bine?

lena
Elena (lena) Elena Pavlik (PavlikElena597) 25 Jan 2018, 12:25

Apa este rece, dar e important sa fie cald locul unde tineti hustile, cand fermenteaza nu mai fac mucegai. Sau schimbati taratele si painea, posibil sa fie prea pline de chimicale si iarasi nu fermenteaza.

MihaelaAxente458
Mihaela Axente (MihaelaAxente458) 24 May 2020, 23:42

Buna!

Mi-am achizitionat un multicooker (crockpot express) si ma gandesc sa folosesc programul de iaurt (38-40 grade) pentru a grabi cumva procesul. Ce zici, as putea sa grabesc hustile sau umplerea, sau ambele?

Bineinteles, vasul s-ar putea sa fie un pic prea mic si voi avea grija la cantitati.

lena
Elena (lena) Mihaela Axente (MihaelaAxente458) 25 May 2020, 09:26

Grabitul merita daca in bucatarie este racoare sau frig, deci va orientati.

MonicaStefanescu937
Monica Stefanescu (MonicaStefanescu937) 20 Jul 2020, 05:57

Se pot omite frunzele de visin sau le putem inlocui cu altceva?

lena
Elena (lena) Monica Stefanescu (MonicaStefanescu937) 20 Jul 2020, 08:29

Se pot omite.😉

NataliaComendari278
Natalia Comendari (NataliaComendari278) 03 Feb 2021, 16:52

Buna Lena ,spuneti va rog,in procesul pregătirii de bors acru ,e normal sa se formeze spuma ?facut cu husti din frigider.

Va mulțumesc .

lena
Elena (lena) Natalia Comendari (NataliaComendari278) 04 Feb 2021, 15:34

Da, este ok sa fie spuma, ca doar fermenteaza.😉

IanaN590
Iana N (IanaN590) 19 Apr 2022, 09:56

Mi-a iesit! Prima tura, in dreapta, are gust salciu. Astept tura 2 care e in plin proces in stanga. Mulțumesc pentru explicatii amanuntite!

Poza mea pentru rețetă:
Nota mea pentru rețetă:
ovidiu989
ovi diu (ovidiu989) 03 May 2022, 21:27

Am si eu o problema , poate stie vreun coleg rezolvarea. Am incercat sa fac bors de putină, cu tărâțe, malai si huste. Toate bune si frumoase, a iesit bun si acru duoa vreo 3 zile.

Am pus din nou apa calda in vasul in care prepar, pt ca am inteles ca se umple de 2-3 ori. Insa dupa vreo 7-8 ore, in aceeasi zi, borsul a inceput sa fermenteze si sa fie tulbure . De ce oare, si ce fac acuma, il pot trage asa?

Poza mea pentru rețetă:
Genioara
Genioara 27 Sep 2022, 13:57

Buna ziua! Am pus si eu sa fac bors zilele acestea, dar nu mi s-a acrit deloc (desi fac bors foarte des). Aveti ideea ce as mai putea sa ii fac sa il reactivez, sa se acreasca?

Va multumesc!

lena
Elena (lena) Genioara 27 Sep 2022, 19:12

Poate era mai frig in bucatarie? Sau hustele compromise…

Genioara
Genioara Elena (lena) 28 Sep 2022, 08:54

Buna ziua! Posibil...Am sa incerc sa fac din nou.

Zi frumoasa!

Cristina-Petronela
Cristina-Petronela 10 Oct 2022, 19:57

Am incercat să umplu borș dar s- a băloșit. Care ar putea fi cauza?

Claudio.S
Claudio Claudiu (Claudio.S) Cristina-Petronela 12 Dec 2023, 21:53

Foarte probabil temperatura. 

FloriB
Flori FloriB (FloriB) 12 Dec 2023, 20:44

Daca nu am frunze de visin, cu ce pot inlocui?

lena
Elena (lena) Flori FloriB (FloriB) 12 Dec 2023, 21:15

Nu puneti deloc.

nicma
nicma 14 May 2024, 11:55

Am făcut rețeta aceasta de borș și a ieșit foarte bun din prima, dar mie mi s-au acrit cam după 2 zile și nu e sălciu.

Poza mea pentru rețetă: