Zacusca de vinete

Zacusca de vinete

Imi place foarte mult zacusca si mancarurile cu vinete si ardei, dar zacusca de vinete este preferata si in fruntea tuturor.

La noi acasa aceasta reteta de zacusca se mai numeste Tocana de vinete, si mult timp nu prea intelegeam aici in Romania termenul de zacusca.

Am avut cateva incercari nereusite s-o cumpar, am si preparat diverse variante, dar "regina" tuturor zacusca de vinete inca era in testare. Anul trecut am avut timp sa fac toate etapele(am si adunat sfaturi pe parcurs de la diverse gospodine), sa ma joc cu ingredientele, cu conservarea, si a trecut testul peste iarna - nici un borcan nu a explodat, nu si-a schimbat gustul, si asta fara aspirina!

Acesta varianta eu zic ca este cea mai exemplara, perfecta, desi un pic mai complicata si mai lunga dar daca va organizati corect o sa va bucurati de proces si de rezultate. Inainte sa va apucati efectiv de mixarea finala a ingredientelor sa faceti urmatoarele, chiar partajate in diverse zile libere:

- Coaceti vinetele pe tabla(tigaie veche, sau cuptor), le curatati, le scurgeti bine si daca nu le faceti in 1-2 zile le congelati.

- La fel si ardeii cu gogosarii - copti, presarat sare, lasat sub capac si curatati bine de piele si seminte. Le congelati la fel daca nu preparati zacusca in 1-2 zile.

- Apoi din bulionul de rosii preparat pentru iarna, lasati la o parte, la frigider, 3 litri pentru zacusca. Daca nu faceti bulion treceti prin masina de tocat sau robot vreo 3 kg de rosii si le folositi in zacusca.

Dupa ce ati facute cele de sus, va apucati de reteta, si va garantez ca o sa aveti zacusca de vinete de nota 20! Gustoasa, aromata, densa, perfecta chiar si pentru cei mai mofturosi amatori de zacusca :)

Ingrediente

Vinete coapte, curatate si scurse bine
3 kg
ca sa fie mai gustoase(cu miros usor de fum) le faceti pe tabla sau gratar - dar merg bine si facute in cuptor
Ardei si gogosari copti si curatati
2 kg
proportia de ardei/gogosari poate sa fie variabila - de preferat la fel sa-i faceti pe tabla sau gratar
Ceapa alba
2 kg
Bulion de rosii
3 l
Ulei de floarea soarelui
500 ml
Sare
3 linguri
dupa gust

Pasi de urmat

Pas 1

Prima etapa:

- coaceti vinetele, le curatati, scurgeti bine printr-o sita.

Eu le-am congelat si am facut zacusca in alta zi.

Zacusca de vinete - Pas 1
Pas 2

Etapa a 2-a:

- coaceti si curatati ardeii si gogosarii(imediat dupa copt le presarati cu sare, acoperiti cu capac si lasati vreo 30 de minute, apoi le veti curata mult mai usor).

Eu la fel, le-am facut intr-o alta zi, am congelat si am facut zacusca mai incolo.

Zacusca de vinete - Pas 2
Pas 3

Etapa a 3-a este sa faceti bulionul, sau pasati 3-4 kg de rosii.

Apoi va fi efectiv procesul de preparare:

- aici vedeti in poza toate ingredientele gata preparate si de utilizat la zacusca.

Zacusca de vinete - Pas 3
Pas 4

Ceapa se toaca marunt intr-un robot de bucatarie sau masina de tocat carne.

Uleiul se incinge bine intr-un ceaun mare, se adauga ceapa, si lasati sa se caleasca amestecand periodic.

Zacusca de vinete - Pas 4
Pas 5

Apoi cam dupa 15 minute adaugati bulionul de rosii, amestecati si lasati sa fiarba inca vreo 15 minute impreuna.

Zacusca de vinete - Pas 5
Pas 6

In acest timp vinetele le dati prin robot sau masina de tocat carne, la fel si ardeii.

Zacusca de vinete - Pas 6
Pas 7

Apoi intr-un alt ceaun mai mic sau tigaie adanca turnati putin ulei, vinetele,ardeii si le lasati sa se caleasca vreo 15 minute impreuna.

Zacusca de vinete - Pas 7
Pas 8

Apoi turnati amestecul de vinete in ceaunul cu ceapa si bulion.

Zacusca de vinete - Pas 8
Pas 9

Amestecati, potriviti de sare si  cand incepe sa fiarba bine faceti focul mic si lasati vreao 2-3 ore la fiert, amestecand periodic.

Zacusca de vinete - Pas 9
Pas 10

Aveti grija sa o acoperiti putin, pentru ca sare si puteti sa va frigeti la mana, mai ales cand amestecati.

Zacusca de vinete - Pas 10
Pas 11

Observati ca pe parcurs cat fierbe, se schimba textura, gustul, culoarea - este foarte important aici sa aveti rabdare s-o fierbeti cat mai mult si mai bine.

Este gata atunci cand devine lucioasa, uleiul iese la suprafata si zacusca este densa.

Zacusca de vinete - Pas 11
Pas 12

Apoi o turnati asa fierbinte in borcanele curate si uscate din timp(eu le pun la cuptor cam 30 de minute, la 150 grade).

Aveti grija sa nu le umpleti prea tare, lasati cam 1 cm liber de la gura borcanului.

Zacusca de vinete - Pas 12
Pas 13

Le infiletati bine cu capace de metal curate si bune(sa nu fie ruginite).

Zacusca de vinete - Pas 13
Pas 14

Si le puneti asa fierbinti in cuptor fierbinte preincalzit la 150 de grade.

Eu le las cam 30-40 de minute sa fiu sigura ca stau peste iarna fara aspirina.

Au stat perfect, asa ca fara grija folositi metoda cuptorului pentru sterilizare.

Zacusca de vinete - Pas 14
Pas 15

Opriti cuptorul dupa acest timp, deschideti usa si lasati asa sa se raceasca borcanele complet, eventual peste noapte.

Si gata, le depozitati, de preferat la loc racoros si uscat.

Desi poate sa para procesul mai complicat, sa stiti ca nu este - dar zacusca mai buna decat asta nu am mancat, este perfecta din toate punctele de vedere.

Pofta Buna!

Zacusca de vinete - Pas 15

Gasiti acum retetele voastre preferate si in cartea noastra Top 50 retete Pas cu Pas, prima carte din Romania cu retete prezentate detaliat cu POZE pe PASI, un adevarat ghid vizual simplu de urmarit in timpul procesului de gatire.

Cartea se gaseste in libariile partenere ale editurii Curtea Veche, sau online aici.

Click aici!

Cantitate: 10 kg (15 borcane de 350g)
Timp de preparare: 120 min
Dificultate: expert
Timp total de pregatire: 120 min
Data publicarii:
Nota: 5 (17 voturi)

Vrei sa primesti retetele noi pe email?

Comentarii

Diana Pirtac
Diana (Diana Pirtac) 25 Jul 2012, 15:58

Multumesc frumos!! asta si cautam :))

sarian
sarian 25 Jul 2012, 17:01

da, corect, secretul reuşite este să fie scăzută cu răbdare, anestecând mereu până când uleiul iese la suprafaţă. M-a şocat ce numeau colegii de la birou zacuscă: treceau toate legumele crude prin maşina de tocat şi le puneau într-o cratiţă imensă la cuptor să scadă. Era un produs apos departe de gustul reţetei perfecte pe care te felicit că o prezinţi.

Nota mea pentru reteta:
sarian
sarian 25 Jul 2012, 17:02

erată : secrtetul reuşitei.

mamaMIHAELA
mamaMIHAELA 25 Jul 2012, 19:46

Lena , fiecare reteta de a ta pe care am incercat-o a fost o reusita !  Iar anul acesta, pentru prima data, ma voi incumeta sa fac zacusca ! Sunt sigura ca va fi delicioasa !

Nota mea pentru reteta:
hybris66
hybris66 25 Jul 2012, 20:13

cantitatile mentionate  la vinete si ardei se refera la legumele copate si curatate?

Nota mea pentru reteta:
lena
Elena (lena) hybris66 25 Jul 2012, 21:30

Da, am mentionat ca legumele sa fie coapte si curatate la aceste cantitati - deja vedeti ce cantitate merge cruda, depinde si de ce fel de ardei/gogosari/vinete cumparati.

lena
Elena (lena) 25 Jul 2012, 21:32

Fetele, va astept cu poze si rezultate, ma bucur mult ca v-a placut reteta - eu am cautat si experimentat vreo 2-3 ani pana am ajuns la aceasta reteta, delicioasa si perfecta.

Constantin Pantazescu
Constantin Pantazescu 25 Jul 2012, 23:58

Dacă îmi spune cineva cum pot ști că în cuptor sunt 150 de grade dacă nu am un cuptor cu indicarea temperaturii? E interesant de aflat, zău așa.

MAMI DE PITICI MICI
MAMI DE PITICI MICI 26 Jul 2012, 08:03

Draga Lena, reteta ta este delicioasa si aproape identica cu a mamei mele, cu singura diferenta ca noi mai punem in compozitie si cateva boabe de piper negru si cateva foi de dafin care dau un gust deosebit. Daca va plac aceste condimente, incercati cu incredere - rezultatul este deosebit.

lena
Elena (lena) 26 Jul 2012, 09:07

Constantin, pui la treapta mai mica decat cea la care faci de obicei mancarea in cuptor. Daca nu ai, lasa direct asa in cuptor, important sa fie fierbinte.

sara33
sara33 26 Jul 2012, 16:47

buna lena!si eu cunosc reteta ca si d-na mami de pitici mici,stiu ca eram mik si ma strambam cand gaseam bobitele de piper,si le alegeam,acum imi plac,pt k imi place mankrea condimentata.mama,dupa ce o termina,scotea dafinul si apoi tot ca tine la cuptor si tinea fara probleme!foarte buna reteta si gustoasa!felicitari!si eu o fac aici mereu,cantitati mai mici,dar o fac periodic!pupici!

Nota mea pentru reteta:
Clarutza
Clarutza 27 Jul 2012, 11:54

Iti multumesc Lena pentru inca o reteta minunata si extrem de delicioasa!Luna viitoare am s-o incerc si eu si sunt sigura ca o sa-mi iasa pentru ca pana acum toata retetele pe care le-am facut de pe acest site mi-au reusit si unde mai pui ca am fost laudata!Inca o data MULTUMESC!

Nota mea pentru reteta:
mariana370
mariana370 16 Aug 2012, 19:44

Eu am facut aceasta reteta am respectat cantitatea tot dar nu mi-a iesit are un gust a suc de rosii nu a zacusca imi pare asea de rau am muncit o zi intreaga......Am mai facut retetele tale si toate au fost geniale da asta :((

lena
Elena (lena) 16 Aug 2012, 20:14

Mariana cred ca ai fiert-o putin, sau au fost rosiile mai acre.

mariana370
mariana370 16 Aug 2012, 21:44

Da tocmai acum am pus-o in borcane am lasat-o la fiert 3 ore e foarte buna dar nu e ca zacusca pe care o facea mama pentru ca eu am copt ardeii si vinetele in cuptor si nu a dat aroma aia de fumm ca pe plita dar anu viitor le voi coace pe plita! SFAT: NU COACETI VINETELE SI ARDEII IN CUPTOR CA SE PIERDE AROMA.... multumesc lena ai niste retete minunate!!!

mariana370
mariana370 19 Aug 2012, 14:44

eu am mai facut o prostie am pus 2 plicuri de conservant si ia dat un  gust ciudat eu am sa o folosesc la sosuri mi-au iesit 9 borcane de 800 g

roberth
roberth 26 Aug 2012, 10:53

Eu pregatesc ingredientele pentru mai la toamna (adica coc vinetele si ardeii si ii congelez) dar, totusi inclin sa cred ca este foarte, foarte mult bulion. Sigur este trecuta cantitatea corecta?

roberth
roberth 26 Aug 2012, 11:12

... mai ales ca este data ca alternativa 3 kg de rosii care, dupa parerea mea este corespondentul a circa maxim 1,5 litri bulion?

lena
Elena (lena) roberth 26 Aug 2012, 12:24

Roberth, sigur atat am pus, si la 4-5 ore de fiert este f.bine - are de unde sa scada si sa nu se arda prea tare. Dar, oricum pune cat crezi ca este bine, fiecare dupa gust. Nu uita ca mai sunt 7 kg de alte legume, care nu prea au zeama, au fost coapte si scurse bine.

roberth
roberth 26 Aug 2012, 15:55

Pai... nici bulionul meu nu are zeama. Hmmm, cred ca trebuie sa definim ce numim bulion . Nu de alta, dar eu sunt fanul tau dupa ce am mancat castraveciori crocanti (in saramura) facuti dupa reteteta ta si depozitati in debaraua noastra (in care nu tine aproape nicio muratura mai mult de 2 luni!) si dupa ce am uimit pe toata lumea (rude, colegi, prieteni). Deci, vreau sa iasa perfect!

roberth
roberth 26 Aug 2012, 15:57

Adica am terminat castaveciorii acum o sptamana= au tinut perfect aproape un an intr-o debara de bloc nearisita si in care este cald (peste 20 grade celsius constant!) . Ceva de vis! 

lena
Elena (lena) 26 Aug 2012, 19:19

Ma bucur de castraveciori :) Sa aveti pofta buna!

Bulionul de rosii il fac simplu in casa cu un storcatori de suc cu pulpa, pune 2 litri si daca este mai dens tii zacusca la foc foarte mic, sa nu se arda tare si sa nu amesteci chiar din minut in minut. Daca vezi ca ar mai trebui bulion, dupa vreo 2 ore de fierbere - fierbe inca 1 litru si toarna la zacusca, dar neaparat sa fie fierbinte.

roberth
roberth 27 Aug 2012, 00:12

Multumesc Lena (pentru a cata oara! :) ) Deci aici este "hiba". Practic vorbim de suc de rosii, pentru ca eu unul prin bulion inteleg "pasta de tomate" adica sosul deja preparat termic, scazut, etc care are diverse concentratii de pulpa si sare . Probabil si din aceasta cauza mariana370 a obtinut o zacusca cu un gust pregnant de rosii. Eu acum cativa ani, intr-o vara, am gasit la un minimarket niste ardei capia rosu la reducere si am "incropit" o zacusca in care vinetele si sucul de rosii au avut o pondere foarte mica... a fost de fapt o "zacusca de ardei". Numai zeii au mai gustat asa ceva! :) Ce vreau sa spun este ca, eu cred ca gustul ala dumnezeiesc il dau ardeii copti.

innicia
innicia 27 Aug 2012, 16:03

Lena, zacusca a iesit cea mai buna de pana acum, dar....cand am bagat borcanele la cuptor pt sterilizare, dupa 25 de min au inceput sa curga prin capacul strans f bine. Ce ar trebui sa fac acum? sa astept sa se raceasca un pic si sa le strang din nou capacele? capacele sunt noi, fara rugina...si altele nu am. o sa mai stea pe iarna? Multumesc anticipat.

lena
Elena (lena) innicia 27 Aug 2012, 17:03

Innicia, le scoti din cuptor dupa ce a trecut timpul, lasa-le sa se racoreasca putin - vreo jumate de ora si mai strange bine capacele. Apoi ai grija, s-ar putea sa fie capacele proaste, am avut si asa aventuri - daca observi in 2-3 saptamani macar un borcan ca incepe sa fermenteze le descihzi pe toate si le mai fierbi o data, sau pui cate o aspirina la 1 litru de zacusca.

Pe viitor sa ai grija si pui mai putina zacusca in borcan, ea fierbe si isi mareste temporar volumul. Poate sa impinga si capacele fierbinti si mai iese putin ulei.

maslinutza
anca (maslinutza) 28 Aug 2012, 19:06

E ceva de ras...nu se sparg borcanele in cuptor,nu?Metoda cu aspirina e valabila si la dulceata?

lena
Elena (lena) anca (maslinutza) 28 Aug 2012, 20:50

Borcanele nu se sparg, daca ai dubii inchide-le cu folie de aluminiu cat sunt in cuptor, apoi le pui capace sterilizate cand le scoti.

Metoda cu aspirina la dulceata nu am folosit, de obicei imi sta f.bine, doar trebuie sa pui suficient zahar.

roberth
roberth 06 Sep 2012, 14:49

Lena, crezi ca daca doar dau rosiile prin masina de tocat carne exista vreun impediment?

lena
Elena (lena) roberth 06 Sep 2012, 16:02

Este foarte bine si asa :)

alinusch85
alinusch85 06 Sep 2012, 16:47

Am facut si eu azi zacusca dupa reteta asta.FFFFFFoarte buna,...ca la bunica!!!!hhhmmmmmmm.Recunosc ca mi-a c-am fost frica de sterilizat,tot m-am uitat sa nu pocneasca borcanele in cuptor,deoarece este prima data cand fac ceva ce se pune la borcan(muraturi,dulceata....etc).Multumesc ptr ajutor!!!

Nota mea pentru reteta:
MARYUS
Doroga Marius (MARYUS) 08 Sep 2012, 14:40

Astept sa se raceasca...multumesc 

De la Lena: Scuze ca am sters poza, este locul de pus poze cu reteta incercata :)
roberth
roberth 09 Sep 2012, 14:50

Mai oameni buni, tocmai sunt in procesul de preparare... se lipeste intruna... cu toate ca este pe ochiul mic la foarte mic si pe tabla... se "lipeste"! Imi vine sa urlu. Ce sa-i fac? 

roberth
roberth 09 Sep 2012, 15:56

Dupa ce am mutat-o de trei ori in alte oale pentru ca se lipeste foarte repede am decis sa o bag la cuptor. Mie mi se pare ciudat ca nimeni nu a pus intrebari si ca toata lumea este vesela si fericita cu aceasta reteta. Eu nu inteleg. cand dai ceapa prin masina de tocat carne, ramane suc de ceapa... ce ati facut cu el? Nu se poate "cali" nici ceapa, nici ardeiul sau vinetele dupa ce le-ai trecut prin masina de tocat carne decat daca le scurgi bine de tot de zeama. Sincer... nu stiu ce sa mai zic... 

roberth
roberth 09 Sep 2012, 21:19

Am terminat, a iesit foarte gustoasa dar cu peripetiile de mai sus. Zeama de la ceapa data prin masina de tocat a luat drumul canalului. Sfatul meu este sa fiti intodeauna pregatiti sa o fierbeti/scadeti la cuptor pentru ca, nu se stie... . Sa vedem acum daca si rezista in conditiile de bloc (debara nearisita). In rest, totul e bine! :)

alinusch85
alinusch85 10 Sep 2012, 14:51

la mine nu s-a lipit.ai folosit bulion sau pasta de rosii???

roberth
roberth 10 Sep 2012, 15:21

Rosii proaspete date prin masina de tocat... cineva imi spune ca de vina sunt oalele emailate. Cica in tuci este altceva. Acum, una peste alta, cred ca la cuptor iese si mai gustoasa. :)

MARYUS
Doroga Marius (MARYUS) 10 Sep 2012, 23:38

@Lena tu sa ma scuzi ,am greit eu cand m-am logat

lena
Elena (lena) 11 Sep 2012, 10:23

Roberth scuz ca nu am raspuns mai repede, sunt in spital si vreo 7 zile sunt mai greu cu netu. Eu ceapa am tocat in robot, nu a lasar suc, restul legumelor le scurg oricum. Si zacusca se fierbe la tuci, in alte vase se cam prinde.

roberth
roberth 11 Sep 2012, 10:42

Sper sa nu fie vorba decat de niste analize...  . Am fost intradevar foarte suparat deoarece de cand m-am "apucat" sa o fac (am copt vinetele si ardeii de acum o luna :) ) am avut parte numai de "hartuiri culinare": "nu coace la cuptor vinetele ca ies iuti", ce reteta e aia cu legumele cantarite?, e prea putin ulei, cine a mai pomenit sa dai legumele prin masina?, o sa iasa o pasta necomestibila..." . Cand am vazut ca se si lipeste, am inebunit! 

Dar rezultatul a fost de exceptie... desi imi era frica ca nu or sa tina la iarna in debara, cred ca borcanele de zacusca nu vor "prinde'' sfarsitul lunii! 

Malinutza
Malinutza roberth 12 Sep 2019, 11:47

Ce haios ești, măi Robert! Dulceag si foarte sincer...

alinusch85
alinusch85 14 Sep 2012, 14:24

eu am folosit bulion adus din tara,ardeii i-am copt pe plita(tot in tara,ca aici nu am soba)iar vinetele la cuptor,.....dar ca vinetele devin iuti numai ca le coci in cuptor??.... nu am mai auzit.Apoi vinetele le-am tocat cu cutitu(ca nu am vrut sa iasa prea fin)iar ardeii i-am dat prin robot.Eu am folosit oala de inox si nu s-a prins(dar tin sa mentin ca am fiert pe cuptor electric si nu pe aragaz,poate acolo e problema).Aaaaa si am pus putin mai mult bulion,ca aveam impresia ca era prea groasa zacusca.

ralucutza370
ralucutza370 28 Nov 2012, 17:20

Lena spune-mi si mie am facut bine ca am pus conservant la zacusca? la toata cantitatea 2 pliculete

lena
Elena (lena) ralucutza370 28 Nov 2012, 17:21

Da, sigur poti sa pui - nu stiu de cantitate, vezi ce scrie pe ambalaj.

roberth
roberth 28 Nov 2012, 23:39

este pacat, borcanele tin sigur daca sunt bine sterilizate si zacusca este pusa fierbinte in borcane. Noi le tinem intr-o debara unde sunt aproape 20 grade celsius si nu se strica!

mamafericita
mamafericita 09 Aug 2013, 18:11

lena drag, vreau sa iti impartasesc o reteta de zacusca de vinete pe care o am de la mama mea; e foarte usor de facut , iar rezultatul este fabulos !!!!

deci

:ceapa - 1 kg - tocata 

gogosari (rosii!) - 25-30 bucati(`4 kg) - tocat 

vinete - 8-10 bucati - copate si tocate

suc de rosii - dupa gust(sau rosii date prin masina ,dar fara pielite)

ulei ...

ceapa si gogosarii se calesc , separat, pana devin sticloase; apoi se amesteca, adaugandu-se si vinetele,la sfarsit  punandu-se sucul de rosii,dupa aceea se pun cateva foi de dafin ;se da cateva clocote, la final potrivindu-se de sare si piper. desigur, se pune fierbinte in borcanele incalzite in prealabil.

POFTA BUNA 

lena
Elena (lena) 09 Aug 2013, 19:02

Multumesc mult! O s-o incerc neaparat!

HDorina
HDorina 12 Aug 2013, 23:10

Am si eu o intrebare inainte sa ma apuc de zacusca. Cand le bag la cuptor pentru sterilizare se pune apa in tava? Mi-e frica sa nu fac vreo prostie. Multumesc anticipat. 

lena
Elena (lena) HDorina 13 Aug 2013, 08:39

Eu nu pun apa, dar ai putea daca iti este frica sa nu crape borcanele.

chris231
chris231 18 Sep 2013, 08:39

Am o nelamurire inca de anul trecut de cand am inceput sa facem zacusca. In mai multe retete gasite am vazut ca timpul de preparare este de aprox 2 ore. Noi am fiert mult mai mult la zacusca pentru ca uleiul sa iasa la suprafata si am cateva intrebari. Cat timp lasati la scurs vinetele si ardei dupa ce ii coaceti si daca in timpul asta de 2 ore chiar v-a iesit ulei la suprafata sau doar s-a ingrosat zacusca si ati oprit focul si ati sterilizat-o? eu nu cred ca zacusca se poate face in doar 2 ore. Daca o lasi apoasa ea va fermenta. Precizez ca am fiert-o in oala de tuci la foc mic.

lena
Elena (lena) chris231 18 Sep 2013, 09:31

Chris, timpul de fierbere depinde de cantitatea de zacusca vs marimea oalei - eu am fiert-o intr-un tuci mare, zacusca era cam pe jumate si a fiert bine in 2 ore, a fost groasa si cu ulei deasupra. O fierbi cat crezi ca este bine, eu am facut asa si a iesit perfecta iarna.

monicaiulia
monicaiulia 24 Aug 2014, 16:00

am facut, a iesit minunata,si noua ne place asa maruntita prin robot si sa nu fie prea uleioasa (Y)

Nota mea pentru reteta:
eduardu
Eduardu (eduardu) 05 Sep 2014, 10:20

Buna Lena,in primul rand vreau sa-ti multumesc pt retetele pe care le postezi,cu imagini si explicatii clare,sunt genul meu!

In al doilea rand..am nevoie de un pic de lamuriri:rosiile curatate de coaja si tocate marunt(sau date prin storcatorul de fructe ca nu am nici robot nici masina de tocat) le pot pune direct peste ceapa pusa la calit?merge si asa sau trebuie sa le fierb sa scada?sau trebuie sa le fac bulion?in cazul asta cum fac bulionul?

Multumesc anticipat.

lena
Elena (lena) Eduardu (eduardu) 05 Sep 2014, 10:30

Da, rosiile trebuie tocate marunt - poti si la cutit, doar ca iti va lua mai mult timp.

Bulionul de rosii sunt rosiile date prin storcatorul de fructe si acest suc fiert - este comod sa-l ai facut din timp, te scuteste de efort la zacusca. Bineinteles ca nu-i obligatoriu sa-l pui in zacusca, sunt la fel de bune si rosiile proaspete tocate marunt.

Da, se pune direct peste ceapa calita, urmeaza atent pasii, citeste bine instructiunile si va fi bine - sa nu mai scriu reteta inca o data in comentariu :)

eduardu
Eduardu (eduardu) 05 Sep 2014, 10:39

Multumesc pt explicatii.nu e nevoie sa mai scrii o data reteta :) asta era singura nelamurire.sper sa-mi iasa,este prima data cand fac zacusca.am facut o gramada de dulceturi,compoturi si muraturi dar zacusca inca nu.este foarte buna ideea cu congelatul ingredientelor pana la o data ulterioara,nu m-as fi gandit si m-as fi chinuit o zi intreaga si in bucatarie si cu bebele meu de 6 luni!!

Multumesc inca o data!

niculina14
niculina14 05 Sep 2014, 11:16

Am intrat pe cite-ul www.voceatransilvaniei.ro/zacusca* si am gasit reteta ta copy paste cu exceptia pozelor si fara trimitere la site-ul tau. Nu stiu daca aveti vreo intelegere in privinta drepturilor de autor sau daca e piraterie, in orice caz m-am gandit ca poate vrei sa stii.

lena
Elena (lena) 05 Sep 2014, 11:55

Din pacare asta se intampla si nu putem controla cine si ce copiaza - mergem doar pe chestia cu bunul simt. Daca asa spera sa-si creasca nr de vizitatori si popularitatea, gresesc rau.

Oricum, multumesc de atentionare :)

niculina14
niculina14 05 Sep 2014, 12:05

Inca se mai si lauda ca e cea mai buna reteta de zacusca de vinete cu rosii si ardei . Pacat ca nu se poate lua nici o masura, pe mine gestul m-a revoltat. 

Daniela B.
Daniela B. 07 Sep 2014, 17:22

draga Lena, as vrea sa stiu parerea ta, am bulion de rosii de anul trecut- stiu ca e bun, dar oare a fi bun sa pun aici in zacusca sau sa fac proaspat, mersi de raspuns, vreau sa fac zilele acestea zacusca aceasta si sper sa ne prinda bine! Multumesc!

lena
Elena (lena) 07 Sep 2014, 19:15

Fara grija Daniela, poti sa-l folosesti cu incredere.

Daniela B.
Daniela B. 09 Sep 2014, 02:37

am terminat zacuska - nu stiu ce sa zic, eu cind nu fac exact cum scrie in receta mi se pare ca gustul nu e la fel si sigur ca a ta e mai frumoasa si mai gustoasa, deci am copt vinetele si aveam doar 2 kg, si nu am mai putut sa iau dar tot procesul l-am inceput deja si nu am putut sa ma opresc ca sa mai fac alta data, si deaceea ma gindesc eu paote si gustul nu e cum ar trebui sa fie si textura, , am pus 1,5 ciapa, 1,5 ardei, 2 litri bulion 2,5linguri sare, cam asa am repartizat nu stiu - la anul precis incerc inca odata si fac exact cum e in receta... Dar am gustat-o nu e rea - pur si simplu mi se pare ca ceva nu am facut eu cum trebuie si am speranta ca data viitoare o sa fie pe 10, imi pare rau ca nu stiu cum e zacuska aceasta la gust de la tine :) ca sa compar, multumim pt recete ma salvezi si ajuti sa fac mesele picilor mei mai alese si sanatoase! 

pervita
pervita 10 Sep 2014, 11:11

Buna,

va rog sa imi spuneti care este reteta de castraveciori crocanti despre care vorbeste aici un domn?

Multumes

lena
Elena (lena) pervita 10 Sep 2014, 15:39

Sunt Castravetii murati, in saramura(nu in otet), reteta o gasiti pe site la Conserve.

eduardu
Eduardu (eduardu) 10 Sep 2014, 23:26

tocmai am pus-o la fiert si...e cam groasa!!are o ora de cand fierbe si trebuie sa invart cam des.nu ma deranjeaza sa invart dar mi-e frica sa nu ramana pe "uscat" inainte de a fi gata!!as putea adauga apa fierbinte in cazul in care observ ca nu mai fierbe cum trebuie?

....un pic de ajutooooor...!!!

lena
Elena (lena) Eduardu (eduardu) 10 Sep 2014, 23:32

Poate putin suc de rosii, dar e bine, chiar si groasa, fierbe-o la foc mic, amsteca si va fi bine.

Apa chiar este in plus.

eduardu
Eduardu (eduardu) 10 Sep 2014, 23:50

da,multumesc.o fierb cu capacul pus de tot si am observat ca se evapora mai greu lichidele.sper sa fie bine.multumesc si noapte buna!

eduardu
Eduardu (eduardu) 11 Sep 2014, 00:10

e greseala mea,am avut un pic mai putine rosii decat trebuia.restul legumelor le-am scurs foaaaarte bine.de aceea e putin cam groasa dar observ ca fierbe bine.

aici m-ar fi ajutat un aragaz electric...

andreea toma
andreea toma 19 Sep 2014, 01:29

poti sa imi spui echivalentul cantitatilor legumelor necoapte, adica crude, ca sa stiu cat sa cumpar?

VlasceanuDomnica179
Vlasceanu Domnica (VlasceanuDomnica179) andreea toma 20 Sep 2016, 04:16

Eu am cumparat 10 kg. de vinete si 10 de ardei kapia iar după copt..curățat. .scurs, a ramas cantitatea necesara ( scrisa in rețetă).

VlasceanuDomnica179
Vlasceanu Domnica (VlasceanuDomnica179) Vlasceanu Domnica (VlasceanuDomnica179) 20 Sep 2016, 04:20

Scuze! Revin cu rectificare: pentru rețeta dublată.

niculina14
niculina14 19 Sep 2014, 10:31

Am facut si eu reteta, si a iesit intr-adevar foarte gustoasa. Sunt foarte multumita de ea si de acum o voi face mereu.

Nota mea pentru reteta:
lena
Elena (lena) 19 Sep 2014, 10:51

La vinete/ardei/gogosari dublati cantitatile, rosii ar fi vreo 4 kg.

ninab18
ninab18 20 Sep 2014, 12:03

Am facut anul trecut; a iesit perfect. Multumim frumos. Ma pregatesc sa repet reteta.

INA-ILINCA
INA-ILINCA 22 Sep 2014, 14:54

Buna Lena,imi place reteta ta si as dori sa o incerc, am o intrebare insa:sucul de rosii care il gasim in magazine la sticle de 750 ml este bun? ar trebui sa pun cantitatea aceasta de 4 ori?cum se calculeaza 3 kg suc de rosii?multumesc frumos

lena
Elena (lena) INA-ILINCA 22 Sep 2014, 22:19

Merge si cel cumparat, are ceva adaousuri de zahar, dar la nevoie e bun.

Va trebuie aproximativ 3 litri de suc, deci cam 4 sticle.

INA-ILINCA
INA-ILINCA 22 Sep 2014, 22:55

Multumesc Lena pentru ca mi-ai raspuns.Am totul pregatit maine ma apuc de traba,am si rosii de gradina,vad cum am timp si decid cum fac...o seara frumoasa!

Roxifoxi74
Roxifoxi74 15 Oct 2014, 11:08

Lena am si eu o întrebare. Eu am borcane care se închid ermetic, cu inchizatoare metalică si garnitura din plastic. Crezi ca rezista la cuptor garnitura aceea? Mersi mult anticipat.

PS: Rețetele tale sint bestiale si totul iese mereu bine cind gătesc după rețelele tale! 😘

lena
Elena (lena) Roxifoxi74 15 Oct 2014, 11:11

Nu, daca au garnitura de plastic faci altfel. Sterilizezi zacusca in cuptor, borcanele le acoperi cu folie de aluminiu. Dupa cuptor la pui capacele, asa va fi k.

Roxifoxi74
Roxifoxi74 15 Oct 2014, 11:27

Mulțumesc din suflet! Le închid apoi cit sint fierbinți sau aștept procesul de răcire? Ma gindesc sa nu se topească garnitura dacă-i inca fierbinte borcanul 😌

lena
Elena (lena) Roxifoxi74 15 Oct 2014, 11:51

Da, da - fara grija se inchid fierbinti.

mihaib
mihaib 14 Jun 2015, 19:27

ultimul borcan din cele facute in septembrie a fost sacrificat zilele astea. A fost excelenta :) ... va multumesc pentru reteta si indicatii.

mILKA
mILKA 12 Aug 2015, 23:30

Am facut azi aceasta zacusca/tocanita si mi-a iesit bine, doar ca nu am sterilizat-o ci i-am pus aspirina, Lena crezi ca o sa se pastreze bine pe iarna? Mersi

lena
Elena (lena) mILKA 13 Aug 2015, 15:04

Va fi bine, sigur.

sarian
sarian 13 Aug 2015, 15:15

@milika se păstra oricum, e bine dozată, scăzută suficient.  de gustoasă ce să mai zic! e super, Bravo Lena!  singura problemă cu aspirina e să nu existe alergici la aspirină. 

aurash13
aurash13 21 Aug 2015, 19:06

Eu am pus zacusca rece in borcane(din lipsa de timp,am facut o pe bucati) si le am bagat la cuptor o ora si cv,dar mi au rasuflat si s a "prelins" pe borcan cate doua "dare"...o mai fi buna?

lena
Elena (lena) aurash13 21 Aug 2015, 19:48

De buna e buna, dar daca s-a prelins pe borcan inseamna ca acesta nu e inchis ermetic, sau l-ati pus cam plin si a impins capacele.

Eu zic sa le verificati capacele si mai sterilizati putin, daca vreti sa tina peste iarna.

aurash13
aurash13 22 Aug 2015, 07:47

Multumesc pt raspuns,le am verificat,unele le am sterilizat la cuptor,altele in apa pe foc,si am desfacut un borcan din cele steriliz la cuptor,dar parca are un gust usir ciudat,nu am pus niciun fel de conservant,dar poate le a afectat ca am facut paua asta dintre preparare-sterilizare.Si am facut si ca Ghita,cam 50 de borcane...mai bine le congelam...

Corina S.
Corina (Corina S.) 27 Aug 2015, 21:42

buna Lena, morcov de ce nu se pune?

Alexandra-Nicoleta
Alexandra-Nicoleta 03 Sep 2015, 08:29

Buna ziua! Va urmaresc de ceva timp si vreau sa va multumesc pt reteta de paine fara gluten. Am un baietel de 2 ani cu multiple alergii si m-a ajutat mult reteta. As vrea sa fac aceasta zacusca , dar in loc de ardei as vrea sa pun morcov sau altceva caci baietelui nu are voie ardei. O sa o incerc si pe cea de dovlecei, tot cu inlocuirea ardeiului. Va dau de veste cu ce iese! Zi minunata!

Laura B
Laura B 06 Sep 2015, 15:19

Bună Lena! Am și eu o întrebare:la final când băgam borcanele cu zacuscă în cuptorul pre încălzit pt 30-40 de minute,în acest timp cuptorul va fi aprins,nu?Nu există posibilitatea ca borcanele să pocnească?

lena
Elena (lena) Laura B 06 Sep 2015, 15:22

Daca borcanele nu sunt prea pline nu vor fi probleme. Puteti lasa la inveput temperatura la 100 de grade si ultimele 15 min puneti la 150 grade.

Laura B
Laura B 06 Sep 2015, 15:43

Ok mulțumesc!

Mariaptrs
Mariaptrs 08 Sep 2015, 22:22

As putea adauga si ciuperci la aceasta reteta?a încercat cineva?

Mariaptrs
Mariaptrs 08 Sep 2015, 22:26

Si ce cantitate ?k eu am făcut anul trecut la ochi am pus vinete, ardei necopt, gogosari tot necopti, ceapa si ciuperci si mi-a ieșit putin cam apoasa, deci akm vreau sa încerc cu cantitatile.

lena
Elena (lena) Mariaptrs 08 Sep 2015, 22:41

Cantitatile aveti in lista de ingrediente.

Darzos
Darzos 09 Sep 2015, 17:59

Minunată! Aici, în Rusia, noi nu am găsit gogoșari și am făcut-o numai cu ardei grași roșii. Sugerăm următoarea modificare: Ceapa tăiată fin peștișori sau, mă rog, julien. Ardeii tăiați paie, cam ca spaghetele. Mai credem că trebuie suplimentată cantitatea de bulion. În rest nici o modificare. Încercați! 

Nota mea pentru reteta:
tiki
tiki 16 Sep 2015, 08:51

Buna. In nici un an nu am postat. Am si eu scrisa pas cu pas, dar....Atata spun. Anul acesta 39 de borcanase. Cred ca e cea mai muncita conserva, dar si ....buna.Pupici.

Poza mea pentru reteta:
Nota mea pentru reteta:
nicma
nicma 05 Oct 2015, 19:19

Am folosit pasta de rosii Freshona de la Lidl si simtind ca e acrisoara am pus numai 2l, dar zacusca a iesit ingrozitor de acra.

Reteta este foarte buna si rezultatul pe masura daca sunt folosite ingrediente corespunzatoare (pasta de rosii facuta in casa, nu acrituri de la supermarket)

Nota mea pentru reteta:
tatianaS
tatianaS 06 Oct 2015, 10:21

Este foarte gustoasa. Am făcut-o si anul trecut ,acum am pregatit legumele ma apuc de treaba. Doamne ajută.

Nota mea pentru reteta:
oana777
oana777 28 Oct 2015, 05:06

Am o intrebare cu privire la valabilitate. Am gasit "ascunse" in camara 5 borcanele cu zacusca facuta in decembrie 2012. Am desfacut un borcan, arata normal si nu are nici vreun miros urat. Oare o mai fi bune? Cam cat tine zacusca de casa? Multumesc anticipat :)

P.S. Reteta e super! Felicitari!

Nota mea pentru reteta:
lena
Elena (lena) oana777 29 Oct 2015, 13:35

Hmm, eu nu as recomanda sa o tineti mai mult de 2 ani, mai ales in conditii de bloc, nu la rece. Dulceturile mai merg tinute mult, dar legumele parca nu as avea curaj.

Stiintific nu stiu exact, asa ca vedeti :)

CARMEN MIRCI
carmen 69 (CARMEN MIRCI) 24 Apr 2016, 16:04

Am facut jumatate de portie profitand de faptul ca aici , in Spania,a scazut mult pretul la vinete si ardei  .Din momentul in care am pus vinetele si ardeii a fost imposibil sa mai fac altceva. Mestecam pe rand, eu si sotul meu, ca sa nu se lipeasca. A iesit ffff buna. Am lasat-o doar doua ore la fiert si am sarit pasul cu sterilizatul pentru ca am de gand sa o tin in frigider deoarece se va  termina repede . Daca nu voi avea posibilitatea sa coc vinetele si ardeii in alta parte, locuri amenajate in aer liber, nu voi mai face. A intrat mirosul in toata casa , inclusiv in ale vecinilor. Reteta este super ca de obicei ! Nota 10. Multumesc inca o data Lena!

 
Nota mea pentru reteta:
Anna Aniuta
Anna Aniuta 28 Apr 2016, 15:07

Lena, esti superba! Zacusca mai buna chiar nu tin minte sa mai fi gustat! Eu stau in Emirate si cam ducem dorul bunatatilor noastre. Am zis hai sa fac si eu zacusca. A fost bomba! Am avut in mai multe zile invitati romani, moldoveni si ukraineni. Pai nu se puteau satura! Le-a placut la toti. Dupa care am servit si o prietena sirianca, si a fost impresionata. Mi-a si zis sa fac business aici cu zacusca ca ma fac milionara! :)😂

Poza mea pentru reteta:
lena
Elena (lena) 30 Apr 2016, 22:07

Ma bucur mult, sa aveti pofta mare!

OanaTahiRaducanu791
Oana Raducanu (OanaTahiRaducanu791) 27 Aug 2016, 19:57

fierbeti in cuptor in cratita lata-e mult mai usor

VlasceanuDomnica179
Vlasceanu Domnica (VlasceanuDomnica179) 20 Sep 2016, 03:46

Este o rețetă foarte bună! Cumnata mea a facut-o prima dată, apoi, a preluat-o tot familionul! Mulțumim dna Lena!

ligiadragut
ligia (ligiadragut) 12 Apr 2017, 21:10

buna lena,stiu ca nu este sezonul de zacusca dar eu locuesc in spania si prietenul fetei mele a fost in romania si ia placut forte mult zacusca si vrea sa facem (aici este vinete si ardei tot anul)vream sa te inteb cantitatile sant puse dupa coacere sau crude ?si borcanele la cuptor le pui apa in tava si cu capacul pus?multumesc si un paste fericit!!!!!

lena
Elena (lena) ligia (ligiadragut) 13 Apr 2017, 08:44

Legumele am cantarit dupa coacere si curatare. La cuptor le pun cu capace dar fara apa in tava, dar puteti turna putin.

Sin Elena
Sin Elena 12 Oct 2017, 16:26

Pentru concurs

Poza mea pentru reteta:
Nota mea pentru reteta:
Augustina1989
Augustina1989 07 Sep 2018, 16:04

Buna ziua!

Astazi prepar si eu minunata zacusca.Doar ca am o problema,nu am ceaun mare,e posibil de preparat in cratiță,oare s-ar lipi tare de cratiță?

lena
Elena (lena) Augustina1989 07 Sep 2018, 16:06

Se va lipi, depinde si cat de gros e fundul :)

Augustina1989
Augustina1989 Elena (lena) 07 Sep 2018, 16:19

Ok.Va multumesc!

Voi fi nevoita sa prepar in doua ture!

O zi frumoasa va doresc! :)

Comendari
Comendari 15 Jul 2019, 15:52

Buna ziua,spuneti va rog ,pot folosi pasta de tomate in loc de suc?daca da,in ce cantitate ? Va mulțumesc .

lena
Elena (lena) Comendari 15 Jul 2019, 15:55

Merge de inlocuit cu 1 kg de pasta de rosii

Comendari
Comendari 15 Jul 2019, 16:15

Lena,va mulțumesc foarte mult !

Augustina1989
Augustina1989 09 Sep 2019, 18:42

Buna ziua!Oare ar ieși zacusca cu bulion de roșii din comerț?Am văzut că este ceva in Lidl fără "balauri" la ingrediente. :)

Va mulțumesc!

lena
Elena (lena) Augustina1989 09 Sep 2019, 19:06

Da, merge si cu bulion cumparat😉

Augustina1989
Augustina1989 09 Sep 2019, 19:08

Super.Multumesc frumos!

Malinutza
Malinutza 12 Sep 2019, 11:49

Multumesc mult, Lena! Delicioasa zacusca!

SimonaPrisaca541
Simona Prisaca (SimonaPrisaca541) 25 Oct 2019, 13:52

Daca pun ghebe in loc de vinete e in regula??? 

lena
Elena (lena) Simona Prisaca (SimonaPrisaca541) 25 Oct 2019, 13:53

Sigur, puteti incerca.

lycica
lycica 31 Aug 2020, 09:21

Prima dată fac zacuscă. Am respectat pașii și cantitățile exact, ca la farmacie. Gustul - fenomenal și procesul de gătire - o plăcere, când e descris atât de detaliat. Mulțumim pentru tot efortul!

Nota mea pentru reteta:
Maya
Maya 05 Nov 2021, 17:36

Buna seara! La ora aceasta de seara fac a doua transa de zacusca. Am reteta de 40 de ani si nu am dat gres niciuodata. Cantitatile difera fata de a dumneavoastra.                      10 kg ardei capia, 5 kg de vinete , 2 kg de ceapa, 2 l de suc de rosii de casa , 2 l de ulei, piper, foi de dafin. Se caleste ceapa, se pun ardeii copti dati prin masina si se fierb 40'. Se adauga vinetele si dupa vreo 15' sucul de rosii. Se pune sare si la final putina miere. Se toarna in borcane asa fierbinte si se pun borcanele la cald, eu le-am acoperit cu paturi si se lasa pana se racesc. Pofta buna!